On page optimizacija

Evergrin sadržaji – odlična SEO taktika

Nastavljamo sa pričom o kreiranju web sadržaja. Postavlja se pitanje, za koga ih stvaramo? Ako pišemo tekstove koje će Gugl da voli, kako onda da ih učinimo dovoljno dobrima da ih vole i ljudi, čitaoci, oko kojih se sve vrti?

Evergrin sadržaj

Kako da shvatimo Gugl koji stalno ponavlja da treba da pišemo za čitaoce, a znamo da će proći ipak još mnogo vremena dok ne bude stvorio algoritam koji će moći da oponaša reprezentativnog čitaoca u određenoj situaciji i određenom trenutku na idealan način?

I pitamo se, takođe, koje vrste sadržaja da stvaramo?

Autoritativne, iz pozicije sveznajućeg stručnjaka. Zanimljive, po principu oneobičavanja naizgled poznatih stvari da bismo motivisali čitaoce da ih iznova promisle? Da li biramo da budemo prvi koji će objaviti vest sa rokom trajanja od dva dana ili da se nadovežemo na temu o kojoj se piše godinama, ali o kojoj će se čitati možda i decenijama?

Danas biramo drugu opciju i upoznajemo se sa evergrin sadržajima.

Evergrin? Slažete se da zvuči kao nedeljno poslepodne na lokalnoj radio-stanici, izbor muzike koja nema rok trajanja i baršunast glas radio-voditelja na svakih pola sata, da ne remeti uživanje.

Ko zna da li i danas ima takvih programa. Vratimo se ipak na evergrin tekstove iz ugla koji nas sad zanima. Iz SEO ugla.

Vreme poluraspada sadržaja

Vreme poluraspada sadržaja je vreme za koje sadržaj ostvari polovinu od ukupnog broja pregleda.
Spomenimo najpre jedan termin preuzet iz nuklearne fizike.

Šte je vreme poluraspada sadržaja?

Po Lazaru Džamiću, od koga smo preuzeli ovaj termin, vreme poluraspada sadržaja je vreme za koje sadržaj ostvari polovinu od ukupnog broja pregleda.

Zbog prezasićenosti informacija, ovo vreme se svakim danom u proseku skraćuje i meri se u danima, satima, pa čak i minutima. Ako nemate reku sadržaja, jedan od odgovora na sve kraće vreme poluraspada sadržaja jeste „evergreen content“.

Šta su to evergrin tekstovi?

Evergrin tekstovi su jedna od najboljih stvari koje možete uraditi za svoje SEO rezultate. Teme dana dolaze i prolaze. Ko se prvi na njih nadoveže beleži dosta posete i linkova u kratkom periodu… i odjednom, kraj. Dva dana kasnije sve izgleda kao da se ništa nije ni dogodilo.

Evergreen

Ali, SEO je igra koja se igra na duge staze. Svi ti „uvek zeleni“ sadržaji bez roka trajanja donose kontinuitet, posetu, linkove i citate u vremenu koje će doći.

Mi još živimo u doba detinjstva interneta i web sajtova. Zamislite kako će sve to izgledati u budućnosti. Za dvadesetak godina od danas neće biti neobično da na „evergrin“ ključne reči Google (ili neki drugi pretraživač koji ga do tada nadmaši u broju korisnika) ponudi tekst star 30 godina.

Da vidimo onda koji su to uslovi da jedan tekst opstane kroz decenije i praktično se oslobodi svakog roka trajanja.

Uvek sveže i uvek relevantno

Termin evergin vodi poreklo od engleske reči kojom se opisuje zimzeleno drveće.
Termin evergin vodi poreklo od engleske reči kojom se opisuje zimzeleno drveće.

Kakve to asocijacije budi?

Naravno, na nešto što ne prolazi kroz mene, na nešto postojano, konstantno, na šta se možemo osloniti i usred zime kada želimo da ukrasimo kuću povodom božića. Sve u svemu, nešto što je uvek sveže i uvek relevantno.

Dakle, evergrin sadržaj je sadržaj koji će ostati aktuelan kroz duge vremenske periode. On donosi saobraćaj, kontakte, deljenja na mrežama i drži dobru poziciju u pretrazi tokom meseci ili godina nakon objavljivanja.

Ovakav sadržaj stvara se relevantošću, a da bi bio relevantan mora biti dobro napisan i odgovoriti na ključna pitanja čitaoca.

Zapamtite: Ukoliko sadržaj koji stvarate treba da bude evergrin sadržaj, on mora da bude mnogo bolje stilski napisan od ostalih sadržaja, mora da bude rezultat temeljnijeg istraživanja, mora da bude bolje optimizovan za čitaoce i pretraživače…

Sve u svemu, evergrin sadržaj traži više truda koji se, svakako, na kraju isplati.

Sastojci potebni za evergrin recept sadržaja

Da biste pripremili evergrin sadržaj biće vam potrebno:

  • Kombinacija „evergreen“ + „10 x“ je trenutno najzavodljiviji format za pretraživače.
    Visok kvalitet vrhunskog sadržaja koji je interesantan i koristan čitaocima. Drugim rečima evergrign sadržaj dobro je da bude i 10x sadržaj. 10x sadržaj znači da bude 10 puta bolji od svega do sada objavljenog na tu temu na internetu. Kombinacija „evergreen“ + „10 x“ je trenutno najzavodljiviji format i za surfere i za pretraživače. Razlog je prost, zbog ogromne vrednosti nije ga lako kreirati, te samim tim utiče i na konkurenciju da odustanu od trke sa vama.
  • Odgovor na potrebu (važno je da tekst direktno odgovora na ono što čitalac u tekstu traži). Odličan trenutak da „evergreen“ članak u sebi ima i elemente inbound, native ili neuro marketinga.
  • Opasan, ali  i realan naslov. Ne klikabilnu glupost. Stvarno opasan naslov koji upućuje precizno na sadržaj i budi toliko znatiželje da mu svako pruži šansu. Ako će tome doprineti neki broj ili spominjanje „naj“ liste, ne oklevajte.
  • Čitljivost u vrhunskoj formi. Nema potrebe da još neko napiše da su velike celine teksta bez podnaslova i slika više nego odbojne posetiocima sajtova. Ili ima? Slobodno koristite sve elemente na strani: citate, horizontalne i vertiklane tabove, akordijane …
  • Polaganje „long click“ testa. Ako ste dobili posetu, sada je teba zadržati. Klikabilni naslovu u tome ne uspevaju. Pravi naslovi uspevaju. Ovo znači da ako je neko kliknuo na naslov koji mu obećava da će upoznati najčudnijeg zeca na svetu, treba i da vidi nekog zeca koji je dovoljno čudan. Ovo Gugl meri i na osnovu ovih signala određuje da li će se neki tekst naći na listi evergrin sadržaja i nekoliko meseci ili godina nakon objavljivanja.
  • SEO optimizacija mora biti odlično odrađena na on page nivou. Prirodno pokrijte sve aspekte teme, a ne ključne reči. Kada prirodno pokrijete sve celine neke teme, automatski ćete imati IDF*WDF on page optimizovan tekst, tj. članak će biti prirodno relevantan na vaše ključne reči. To će dati maksimalnu početnu poziciju.
  • Pojačajte vidljivost vašeg teksta kroz sve kanale. Definišite autoritete koji vam mogu pomoći u tome. Impresioniraje ljude vašim trudim i magija link earninga će početi da se dešava.
  • I onda prevrednjavanje. Proverite rok trajanja. Ništa sa ograničenim rokom trajanja ne može biti evergrin. Neke teme samo deluju kao da će biti relevantne i tokom narednih meseci ili godina. Razmislite da li je to tako i ako se neke inforamcije iz vašeg teksta promene u međuvremenu, ne oklevajte da apdejtujete vaš tekst.

 Tipovi formata i teme evergin tekstova

Svaka niša poslovanja ima svoja pravila. Neki principi ipak vrede primenjeni na svaku temu.

Sada, ako smo već načisto sa tim da vesti ne mogu biti evergrin tekstovi, kao ni stastički podaci koji se menjaju iz dana u dan ili tekstovi o novogodišnjim poklonima (sve do sledećeg decembra) vreme je da vidimo šta evergrin sadržaji jesu.

Pogledajmo, stoga, listu formata i tema tekstova koji imaju najveći potencijal da postanu evergrin:

  • Liste
  • Top Tips (10 načina da…)
  • How to tutorijali
  • Enciklopedijski tekstovi
  • Intervjui
  • Putopisi
  • Recenzije, prikazi proizvoda
  • Ljubavni saveti
  • Tekstovi o pripremi hrane
  • Roditeljstvo
  • Finansije
  • Dijete za gubljenje i dodavanje težine

Ali opšte priče malo vrede ako sami ne uspete da donesete zaključke o tome kakvi su sadržaji evergrin za vašu ciljnu grupu. Tako, ukoliko prodajete kancelarijski nameštaj, pokušajte da kreirate evergrin tekst na temu „kako urediti kancelarijski prostor“. Ako prodajete opremu za baštovanstvo, pišite o načinima da se usevi cveća sačuvaju od korova.

Uđite u um potencijlanog kupca ili klijenta i pokušajte da dokučite šta bi on to mogao da gugla i danas i za mesec dana i sledeće godine u ovo ili bilo koje vreme.

A sada, sa malo više detalja

Putopisi

Putopisi su jedan od primera evergrin sadržaja. Puno toga se u jednom turističkom mestu promeni tokom godinu dana, ali turisti pre svega žele da čuju utiske običnih ljudi. Prikaz turističkih znamenitosti Istanbula jednako je relevantan decenijama. Potrebno je samo taj sadržaj ažurirati ako se pojavi neka novo novo mesto ili nova okolnost na koje treba dodatno obratiti pažnju.

Liste

Tekstovi u formi listi ne moraju da budu previše dugi. Ono što moraju, jeste da budu iscrpni. Cilj je da se zaista pokrije sve što bi čitalac želeo da zna o određenoj temi. Bar po stavkama.

Jednom postavljena lista koja je dovoljno kvalitetno osmišljena, uvek će moći da se dopuni novim stavkama i detaljnijim opisima. Čitaoci neće samo uživati u jednokratnom čitanju ovog teksta, nego će ga upamtiti kao vredan izvor informacija na koji se mogu vratiti kada god požele da se podsete o nečemu.

Top Tips
Ukoliko pružate bilo koju vrstu usluga online ili offline, onda želite da demonstrirate koliko znate i da to znanje poklonite svima kojima je potrebno. Tome služe Top Tips tekstovi. Nikada nećete moći u njima dubinski obraditi bilo koju temu, ali su oni za početnike dragocen izvor informacija i omiljeno štivo, a za vas odlična prilika da se predstavite kao autoritet u određenoj oblasti.
Intervjui

Intervju je pravi primer evergrin teksta. Zašto? Zato što svoju vrednost pre svega temelji na sagovorniku. A zanimljiv sagovornik uvek ima da kaže pre svega puno toga što nema određen rok trajanja. Odlična strategija za dolaženje do kvalitetnog sadržaja, svakako, jer vaše je da postavljate pitanja, a odgovori dolaze od onih koji i treba da ih daju.

U niši u kojoj poslujete postoje sajtovi i ljudi čija se reč poštuje i koji uvek predvode nove načine razmišljanja. Ali iza profesionalaca stoje realni ljudi sa realnim pričama. Tek kada postavite par intervjua sa stvarno cenjenim sagovornicima, shvatićete koliko ljudi želi da čuje bukvalno sve što vaš sagovornik ima da kaže i koliko takav sadržaj vredi na pretraživačima.

Priče o uspehu

Svako uvek želi da ih čita. Zato što su inspirativne i zato što iz njih može uvek da se nauči mnogo više stvari nego iz teorije.

Priče o neuspehu
Kao i priče o uspehu, predstavljaju pravu riznicu praktičnih saveta. I ne samo to. Strah je jača emocija od nade. Većina ljudi će pre pohrliti da pročita zašto nešto nije uspelo, nego zašto jeste. Jer niko ne želi da se tako nešto desi i njemu.
Enciklopedijski ton

U suštini, ovo je razlog popularnosti Wikipedije. Iako iza tekstova na njoj ne stoje akademici i naučna istraživanja, ljudi veruju tom tonu i prihvataju informacije kao definitivne. Tajna je, naravno, u iscrpnosti. Čitalac treba da se oseća kao da ste vi odradili sav posao oko istraživanja i prikupljanja informacija umesto njega, a ako želite da vaš tekst zaista uđe u red evergrin sadržaja, potrudite se da to i uradite.

Za i protiv

Ovaj trik polariteta je ono što čini internet zvezde većim od TV zvezda, Jutjubere popularnijim od novinara, blogere popularnijim od pisaca. Možda deluje kao jeftin trik, ali praksa pokazuje da čitaoci obožavaju da vide izlistan spisak razloga za i protiv nečega, da čuju ko zauzima koju poziciju u raspravi i da zauzmu svoj stav.

Ujedno, ovi tekstovi su i lakši za pisanje, jer ne morate sami zauzimati stavove i donositi zaključke. Dovoljno je da predstavite suprotsavljene argumente i ostavite čitaocima da zaključuju prema svom nahođenu. Oni u tome uživaju.

Prikazi proizvoda (Reviews)

Prikazi su najaktuelniji kada se neki novi proizvod pojavi, ali ostaju relevantni i čitani koliko god sam proizvod bio u prodaji.

Prilikom kreiranja prikaza, važno je izabrati da li proizvod posmatramo iz ugla korisnika ili iz ugla eksperata. Naravno, proizvod je širok pojam. Uzmimo primer filma. Možemo napraviti prikaz na osnovu onoga što su opšti utisci publike. Možemo dati svoj utisak. Možemo preneti stavove kritičara.

Osim ako sami nismo kritičari sa autoritetom, naš prikaz će biti najrelevantniji u trećem slučaju. Jednostavno, dok su reakcije publike sasvim relativan kriterijum, a i naš ukoliko nismo eksperti u određenoj oblasti, stav eksperata vredi sada jednako koliko će vredeti i u budućnosti.

Vodiči za početnike

Odličan primer za ovakav tip sadržaja je tekst na MOZ-u: The Beginners Guide to SEO. Ovakvi tekstovi se vrlo lako ažuriraju kroz vreme, ali u suštini nema potrebe za velikim promenama.

Dok se napredne tehnike svake oblasti menjaju i uvek ima nekih novina, na početničkom nivou stvari su uglavnom stabilne. Zbog toga su ovi tekstovi zahvalni. Računajte na to da je vrlo malo ljudi na nivou profesionalaca, ali da mnogi stalno otkrivaju nove oblasti. Vodiči za početnike su vrata kroz koja svako mora da prođe.

Zaključak

Najčešći problem prilikom kreiranja evergrin sadržaja je taj što nam se čini da su sve najbolje teme već pokrivene. Umesto da odustanete ili izaberete temu koja nema pravi potencijal da bude evergrin, izaberite drugačiji pristup. Pronađite novi ugao posmatranja  i prikažite izabranu temu sa više detalja i više dubine.

Ne zaboravite da se Wikipedija nalazi na prvom mestu za skoro polovinu Google pretraga.

To sa jedne strane pokazuje da se evergrin teme itekako traže, a sa druge da se i Wikipedia može ponekad nadmašiti.

U svakom slučaju, uvek proverite kvalitet tekstova koji zauzimaju vodeće pozicije za evergrin upite. Velika je verovatnoća da su tu samo zato jer niko nije napisao zaista kvalitetan tekst. I eto posla za vas.

Dušan Stojanović

Dušan Stojanović

Po obrazovanju filolog svetske književnosti, po iskustvu kreator raznovrsnog sadržaja u online i offline svetu. Osnivač sajta Kultivišise.rs, glavni urednik, community menadžer, autor tekstova. Ponosni vlasnik autorskih profila na sajtovima SEO expert i Samoobrazovanje. Pisao za magazine Playboy i Esquire, i objavljivao na par desetina domaćih i stranih web stranica. Kontakt: duschan.stojanovic@gmail.com.

Komentariši

Klikni ovde da bi ostavio trag

Zaštita od robota, molimo vas dokažite da ste posetilac *

Preporuka

Prijavite se na mejling listu


Pratite nas: