On page optimizacija

Zbog čega je glasovna pretraga (Voice search) jako važan SEO trend

Ko je najveći SEO Stručnjak

Želite li da kvalitetno optimizujete sadržaj u 2018. moraćete da ga prilagodite i za glasovnu pretragu. Voice Search ili glasovna pretraga je bitan trend SEO-a, a evo i zašto.

Iako će vam mnogi SEO stručnjaci možda reći da su male šanse da će Voice Search napraviti revoluciju u modernoj pretrazi internet sadržaja, glasovna pretraga ima svoje prednosti, ali i osobenosti. Nijanse su ono što razdvaja odličnu od solidne optimizacije, a sadržaj koji pokriva više kriterijuma Google ranking-a nesumnjivo je uspešniji.

Zbog toga nije na odmet čuti šta Voice search ima da doprinese modernizaciji pretrage i SEO-a.

Šta je glasovna pretraga?

Kao što i samo ime kaže, Voice search je opcija glasovne pretrage. Tačnije, Google omogućava svojim korisnicima da koriste pretraživače tako što će podatke za pretragu uneti govorom preko kompjutera ili, češće, mobilnih telefona.

Popularnost ovakve pretrage trenutno beleži neverovatno brz porast broja korisnika. Prema podacima koje je objavio Google, glasovna pretraga se danas koristi čak 35 puta više nego 2008. a čak 20% svih pretraga preko mobilnih telefona koriste upravo glasovnu pretragu.

Ako vam to ne pokazuje drastični porast ove opcije, obratite pažnju na sledeći podatak. Voice search je samo u 2015. imao oko 50 milijardi pretraga mesečno.

I to nije sve, statistika kaže da je čak 41% korisnika počelo da koristi Voice search u poslednjih šest meseci, dok se njih 60% priklonilo ovoj opciji protekle godine. Ovim tempom, glasovna pretraga mogla bi da dostigne i 50% svih pretraga do 2020. godine, kažu stručnjaci.

Zašto je glasovna pretraga odjednom toliko popularan?

Pre svega, razlozi zašto bi se korisnici opredelili za Voice search su poprilično razumljivi. Ovakva pretraga je jednostavnija, pristupačnija korisniku i možete je koristiti i dok ste u pokretu ili se bavite nekim drugim poslovima. Drugim rečima, daleko ste slobodniji i ne morate da vodite previše računa o kriterijumima pretrage.

Ko je najbolji SEO strucnjakPritom, glasovna pretraga se bazira na prirodnijoj pretrazi koja se svodi na svakodnevni govor, što je nešto čemu Google već neko vreme teži kako u unosu pretrage, tako i u rezultatima rangiranja.

Dosadašnja Google pretraga mahom se fokusirala na unos ključnih reči, ali su one navođene tako da u što kraćem tekstu uhvate smisao onoga što želite da nađete. Voice search prebacuje fokus na duže fraze, takoreći produžene ključne reči sa više detalja o pretrazi.

Navedimo jedan šaljiv, a upečatljiv primer.

Ukoliko biste, na primer, želeli da angažujete SEO stručnjaka u Srbiji, u Google pretraživač bi verovatno kucali „SEO stručnjak u Srbiji“ dok bi u govoru postavili puno pitanje „Ko je najveći SEO stručnjak u Srbiji?

Ostavljamo da sami pogledate odgovor.

Upravo je to način pretrage kojem teži Voice search.

Važnost mobilnih telefona za glasovnu pretragu

Ne treba naglašavati da u svemu ovome optimizovanje sadržaja za mobilne telefone, mobile first algoritam indeksiranja i optimizovanje za Voice search idu ruku pod ruku.

Danas više od polovine svih pretraga dolazi od mobilnih korisnika, a predviđanja kažu da će u budućnosti taj broj biti još veći. U prilog tome ide i popularnost takozvanih virtuelnih asistenata, kao što su Google Assistant, Siri koja dolazi iz Apple-a, te Cortana iz Majkrosofta ili Amazonova Alexa.

Virtuelni asistenti i veštačka inteligencija teže istim idejama kao i Voice search ‒ da približe pretraživanje svakodnevnom govoru. Štaviše, oni ne podrazumevaju da se samo kriterijumi pretrage približe prirodnom govoru, već i rezultati.

Ovo znači da optimizacija za Voice search mora da se pozabavi i poželjnim rezultatima pretrage koji treba da budu formulisani u formi opuštenog razgovora.

Uzmemo li u obzir da većinski udeo u glasovnoj pretrazi imaju upravo mobilni telefoni, tj. smartfoni, očigledno je da dobra optimizacija za jedno od ova polja doprinosi i boljem ranking-u na drugom polju.

Ova uzajamna povezanost direktno znači da je optimizacija sadržaja za mobilne pretrage važan deo optimizacije za Voice search. To potvrđuje i činjenica da Google nastoji da prvo prikaže rezultate optimizovane za mobilne korisnike u bilo kojoj pretrazi; što je promena koja će biti kompletirana, kako se predviđa, sredinom 2018.

Šta glasovna pretraga uopšte znači za SEO?

Za početak, treba reći da je glasovna pretraga na kraju krajeva samo još jedan vid pretrage i da njen porast ne mora nužno da donese neke drastične promene u optimizaciji internet sadržaja.

Međutim, iako promene nisu velike, fino podešavanje postojeće prakse nije na odmet, jer može da donese samo pozitivne rezultate. Da biste svoj sadržaj prilagodili glasovnoj pretrazi potrebno je da uzmete u obzir određene dodatke tradicionalnom SEO pristupu.

Ono što dosad znamo o Voice search opciji i tome kako funkcioniše, izdvaja nam jednu glavnu stvar na koju treba obratiti pažnju kako biste adekvatno optimizovali svoj sadržaj i pojavili se što više među rezultatima pretrage za određeno pitanje.

Najbolji savet koji vam neko može dati za dobro prilagođavanje Voice search opciji jeste: uključite pitanje u svoj sadržaj.

Razmislite o temi o kojoj pišete i potrudite se da, na prvoj stranici, u sadržaj uključite pitanje koje bi korisnici mogli da koriste pri glasovnoj pretrazi. Ogromna većina pretraživanja korišćenjem glasovna pretraga načina pretrage formulisana je kao pitanje, a u budućnosti je gotovo sigurno da će to biti slučaj sa još većim brojem pretraga.

Ukoliko vaš sadržaj u sebi već ima dato pitanje koje bi se moglo naći u pretrazi, imate bolje izglede da se nađete među prvim rezultatima ovakve pretrage.

Naravno, dobra optimizacija za pretragu glasom neće uključivati samo pitanje, već i adekvatan i pre svega kvalitetan odgovor na njega. Ne zaboravite da je prvi kriterijum za rangiranje među Google rezultatima uvek i sigurno kvalitetan sadržaj. U tom pogledu pretraga izgovaranjem upita ne donosi nikakve promene.

Osim ovoga, poziciji vaše stranice na Google ranking-u može pomoći i ciljanje Featured Snippet pozicije.

Ukoliko u svom sadržaju imate pitanje koje bi se moglo postaviti u okviru glasovne pretrage i kratak, ali kvalitetan odgovor na njega, Google vašu stranicu stavlja na nultu poziciju, što znači na sam vrh pretrage. Naravno, pitanje bi se moralo podudarati sa pitanjem unetim u pretraživač, ali za tako nešto imate više izgleda nego što vam se čini.

Osim što će broj poseta vašoj stranici drastično napredovati, dobra optimizacija za nultu poziciju, tj. za Featured Snippet, gradi i vašu reputaciju i daje vam na verodostojnosti, što su sve kriterijumi za dobro rangiranje u bilo kojoj pretrazi.

Koje su prednosti pretraživanja glasovnim upitom?

Šta nam, dakle, konkretno donosi pretraga glasom? Pre svega, bolje razumevanje onoga što korisnici i potrošači žele i traže.

Iako će mnogi reći da je svaka pretraga na kraju krajeva ista, treba uzeti u obzir različite faktore koji mogu razlikovati jednu opciju pretraživanja od druge.

Dobar primer za to je mobilna pretraga koja je sa sobom donela potpuno nove opcije koje nisu bile adekvatne za desktop pretragu (za početak, uključivanje trenutne lokacije i drugih kriterijuma u pretragu) i koje niko isprva nije očekivao.

Voice search optimizacija tako može značiti da će vaš sadržaj videti potrošači koji su u pokretu i kojima su, sve su šanse, rezultati potrebni u trenutku.

Google je otvoreno naglasio da su glasovne pretrage daleko više motivisane trenutnim radnjama, pa bi optimizacija sadržaja za njih pre svega mogla biti od koristi preduzetnicima. Njihove prodavnice i poslovi bi mogli da pruže usluge korisnicima ukoliko ponude odgovarajući i kvalitetan odgovor na pitanja svojih potencijalnih potrošača putem svog internet sadržaja.

Voice search mogla bi nam doneti i neke nove kategorije u pretrazi koje vam mogu pomoći da privučete nove potrošače. A ukoliko želite da adekvatno optimizujete svoj sadržaj tako da ispratite potrebe korisnika, pre svega je bitno da budete u toku sa načinom na koji oni pretražuju internet.

Za Srbiju i srpski jezik ovaj vide pretrage je zvanično započeo još 2012-te godine, ali tek u poslednjih godinu dve postaje masovnije korišćen.

Budućnost glasovne pretrage

Istraživanje ključnih reči iz glasovne pretrage je još uvek otvoreno polje, nema preciznih alata koji se time bave, ali s obzirom na to da je Voice search još uvek u razvoju rano priključivanje optimizaciji za ovakvu pretragu jeste dobar trenutak. Drugim rečima glasovna pretraga treba da bude svakako stavka u SEO strategiji, jer povrh svega postoji mnogo mogućih situacija za koje ne postoji kvalitetan odgovor na Guglu.

U budućnosti, žargonski upiti izgovaranjem rečenica bi mogli u potpunosti da promene i način oglašavanja na internetu, Adwords na primer, ali i da podstakne razvoj novih medija koji bi se u potpunosti posvetili glasovnoj pretrazi i istoj takvoj ponudi rezultata i sadržaja.

Zasad, očigledno je da Voice search radi pre svega u korist korisnika kako bi im se omogućilo da nađu tačno ono što traže. Kako će se tačno optimizacija za glasovnu pretragu menjati ostaje da se vidi, ali sigurno je da ona može samo unaprediti tradicionalni SEO, te postojeći sistem pretraživanja i rangiranja rezultata.

Milan Todorović

Milan Todorović je SEO stručnjak i vlasnik specijalizovane SEO agencije za računarsko programiranje SeoExpert.rs. Autor je i urednik nekoliko online projekata, a ponosi se turističkim portalom TT Group . Posebno zainteresovan za nadolezeću revoluciju kvantnih računara. Aktivan na Twitteru @Todorovic. Ukoliko imate SEO nedoumicu, na pravom ste mestu za aktuelnu konsultaciju.

Komentariši

Klikni ovde da bi ostavio trag

Preporuka

Prijavite se na mejling listu


Pratite nas: