Reklamiranje na Fejsbuku

Kako se boriti protiv novog Facebook algoritma

Voditi neki posao u kome vam je Facebook glavni partner je kao iznajmljivati stan kod gazde koji vam na svaka dva meseca povećava kiriju, a ne poboljšava uslove.

I kaže: ako vam se ne dopada, slobodni ste da se iselite.

Naravno, u realnom svetu potražili biste drugi stan. Ali, šta ako je u tom stanu i vaša kancelarija i znate da ni na jednom drugom mestu nećete imati toliko klijenata?

Novi Facebook algoritam

Složena situacija. Ponavlja se svaki put kada Facebook promeni svoj algoritam, gotovo po pravilu na štetu stranica koje su nezaobilazan kanal promocije za svaki posao. Ili, još gore, sajtove koji žive od broja poseta i oglasnog prostora.

Novi algoritam – novo nerviranje

Facebook je pre par dana aktivirao najnoviji algoritam koji treba da doprinese da na našem tajmlajnu bude više objava prijatelja i, kako posebno ističu, porodice.

Zvanično, to je i bila izvorna ideja ove društvene mreže i toj ideji ljudi iz kompanije hoće da ostanu dosledni. Cinici će brzo primetiti – Facebook samo hoće da više bustujete svoje postove. Koliko para, toliko muzike, tj. vidljivosti, angažovanja, toliko poseta.

I sada, recimo da ja imam popularnu Facebook stranicu na kojoj objavljujem postove koji korisnicima povećavaju kvalitet korisničkog iskustva i zadržavaju ljude na ovoj platformi. Facebook ne samo da nikada nije razmatrao mogućnost da to nekako nagradi, nego uporno uvodi nove algoritme koji umanjuju doseg mojih objava. Možemo se raspekmeziti kao razmažena deca i tražiti svoju nagradu. Ili možemo razmišljati u skladu sa realnim stanjem stvari.

A stanje stvari je, valjda, takvo da Facebook stvarno može bez nas i da ne bi ni primetio kada bismo ga napustili.

Ili ne bi? Jer, Facebook upravo sve i radi da bi zadržao ljude kod sebe. Međutim, Facebooku ste mnogo manje potrebni vi, vlasnici portala i administratori stranica, nego običan čovek. A on zaista radije zastaje na slici koju je objavila njegova tetka iz Nemačke koju nije video dve godine nego na vašem postu koji „razbija“ koliko je dobar i koristan.

Spustite se u svet. Ljudi će pre lajkovati sliku sa novim cipelama školske drugarice nego vaš novi tekst. A takvim ljudima Facebook plasira reklame od kojih zarađuje milijarde. Oni su mu potrebni. Uostalom, ko je još video nekoga ko nije admin Facebook stranice da je uopšte primetio da se algoritam menja, a kamoli da mu smeta što mu izlaze sve te slike i statusi porodice i prijatelja.

Eto nove šanse za uticajne

Dok opada moć stranica, raste moć jakih ličnih profila. Facebook mi još nije ponudio mogućnost da bustujem sliku mog psa ili moj novi selfi. Ali, ko zna, jednog dana možda se i to dogodi…

Do tada, Facebook čini sve što je u njegovoj moći da doseg objava sa stranica učini sve komplikovanijim, a otvara prostor ličnim profilima, istovremeno vodeći računa da se oni zaista i koriste za ličnu, a ne za poslovnu primenu.

Lajk

Zbog toga su jaki lični profili utoliko vredniji ukoliko se otežava pirodni doseg postova sa stranica. Dovoljno je da odemo na neki profil prijatelja i Facebook počne da ga favorizuje na našem zidu, ili da samo razmenimo par poruka sa njim/njom. Sa druge strane, sva je prilika da je Facebook umanjio vrednost lajkova i komentara ispod postova na stranicama i da jedino još šerovi mogu značajnije uticati da objava dosegne bar približno do ukupnog broja fanova, ili ga i premaši u idealnom slučaju.

Opet se sve svodi na prijatelje i, malo čudno što Facebook toliko insistira na tome, porodicu. Facebook kaže da ne smanjuje reach nego da samo hoće da se na tajmlajnu pojavljuju najrelevantniji sadržaji. A koji su to sadržaji on određuje prema tome šta vaši prijatelji i porodica lajkuju i dele.

Dakle, ako bude deljenja biće i vidljivosti, tvrde Zakerbergovi algoritmaši, a do tih prvobitnih deljenja koja pokreću lavinu dođite kako znate i umete. Jednostavnije rečeno, pogurajte stvar sa par desetina dolara i sve će biti OK.

Šta će novi algoritam značiti za stranice u realnosti?

Novi algoritam došao je uz izjavu Adama Moserija, jednog od potpredsednika Facebooka koji kaže

„Rast i konkurencija u ekosistemu medija na Fejsbuku su postali toliki da smo zabrinuti da korisnici naše mreže više ne mogu da se povežu sa prijateljima i porodicom na pravi način.“

E sad, Facebook stalno ažurira svoj algoritam, ali kada to i zvanično objavi, imamo siguran znak da će nove promene imati velike posledice i načiniti veliku razliku. Naročito kada znamo da preko 40% saobraćaja na sajtovima dolazi sa Facebooka, na osnovu istraživanja kompanije Parse.ly.

Nastavlja se priča koja je počela pre 3 godine kada je Facebook počeo novim algoritmima ograičavati doseg objava stranica. Od neverice, preko besa, poricanja, prihvatanja, očajanja vlasnici stranica na kraju su morali sagledati stvari racionalno i prihvatiti svoju poziciju. Poziciju koja im je nametnuta i u kojoj su delimično izigrani. A krajnji ishod bio je da su morali otvoriti novčanike i odvojiti određenu sumu novca kako bi i platili za ono što su do tada imali besplatno.

Svaka nova promena donosila je nove nevolje koje su u na kraju uvek imale za posledicu veću sumu koja se morala izvodiji za reklamu. Tako je i sada. Facebook kaže da nema razloga za brigu i da je dovoljno objavljivati sadržaje koje ljudi žele da podele. Ali, da bi iko počeo da ih deli, neko mora najpre da ih vidi. Neophodno je imati kritičnu masu čak i za najbolji post, a do te kritične mase sve je teže, skuplje doći.

Instant Articles i video sadržaji nakon promene algoritma

 

Kako će se ove promene odnositi na korišćenje Instant Articles i Video sadržaja ostaje da se vidi. Ako su se portali već odrekli saobraćaja na svom sajtu i prepustili ga samom Facebooku u formi Instant članaka, naravno, zbog boljeg pozicioniranja, kako će oni reagovati sada kada će se promene nakon novog algoritma sigurno odnositi i na Instant Articles. Ako sada bude smanjen reach i ove forme sadržaja, a sigurno hoće, zašto ih uopšte koristiti u budućnosti?

U svakom slučaju, dok Facebook uporno svojim postupcima ponavlja da je sve u njegovim rukama, i da preko noći može promeniti pravila igre bez ičijeg odobrenja, zašto bi se iko i dalje usuđivao da njemu prepusti igru, pa i svoju sudbinu? Sva vaša vrednost na Facebooku, pripada Facebooku. Jedino vaš sajt je vaše vlasništvo gde vi propisujete pravila igre i tri puta ćete razmisliti pre nego što nastavite da se oslanjate na Facebookov Instant Articles i obećanja koja uz njih dolaze.

Slično je i sa videom. Kompanije ulažu veliku svotu novca da kreiraju dobre video materijale jer ih Facebook nagrađuje većim dosegom objava. Sada se taj doseg smanjuje, a ulaganje je manje isplativo.

Da biste nešto dobili, nešto morate i da date, veli opšteprihvaćena mantra.
Sa pritajenom dozom sarkazma, čini se da Facebook hoće da pokaže da ova pravila ne važe za najveće igrače. Koliko takav stav može priuštiti sebi bez većih posledica, pokazaće se u budućnosti.

Alternative? SEO ili druge društvene mreže?

 

Kada već najveća društvena mreža nije partner na koga se može dugoročno osloniti, kakvim se alternativama prikloniti. Prelazak na druge društvene mreže? Sasvim u redu. Svakako treba biti svuda gde su i vaši čitaoci, ali nijedna od njih ne pruža isto što pruža i Facebook.

Povratak na unapređenje SEO strategije? Naravno, koliko god koristi do sada sajtovi imali koristi od Facebooka, SEO nije nikada smeo biti zapostavljen. Vrednost posete koja dolazi kroz pretragu mnogo je veća od posete sa drušvene mreže.

Međutim, postoje stvarno moćne priče koje vas zainteresuju jedino kada naletite na njih. Nikada ne biste ukucali u pretragu frazu poput „Kako će EURO 2016 uticati na britanski referednum“ ali ćete zato možda klikuti na nju kada vam izađe na tajmlajnu.

To je razlika koju je napravio Facebook, razlika kojom je zadužio portale, pružio im nove mogućnosti, i sada, kada su navikli na taj vid promocije sadržaja, odlučio da tu svoju prednost i naplati.

Sada, ako vaše omiljene stranice nemaju novca za bustovanje postova, možete ih sami posećivati ili podesiti da njihove objave budu prioritet na vašem tajmlajnu. Ili jednostavno možete uživati u selfijima, fotkama sa mora, a za koji mesec i slikama zimnice koju prave vaša ujna ili strina, jer Facebook kaže da vi to želite i da će vam on tu želju, kao veran partner, ispuniti.

 

Kako se boriti protiv novog algoritma bez troškova?

 

Koliko god novih algoritama uveo, i koliko god ti algoritmi bili na štetu vlasnika stranica, Facebook neće nikada obezvrediti kvalitet same objave. Može učiniti da ona organski dolazi do manjeg broja ljudi, može vas ubediti da je neophodno da uložite novac kako biste ostvarili željeni rezultat, može favorizovati postove vaših rođaka u odnosu na postove stranica koje pratite, ali ne može svesti vrednost svakog posta na istu meru.

Ne može, jer će u jednom trenutku stvoriti kontraefekat. Danas provodimo više vremena na Facebooku nego ispred televizora jer uživamo u sadržaju koji smo izabrali, umesto da pasivno očekujemo da se urednici TV kuća postaraju da se kvalitet njihovog programa poboljša.

Svako od nas izgradio je svoj privatni program kombinacijom klikova, lajkova i deljenja postova koji mu nešto znače.

Facebook može uvoditi nova pravila da bi primorao vlasnike stranica da troše više novca, ali ne može izigrati običnog korisnika. Ne može, jer će ga izgubiti.

Kvalitet je i dalje prvi kriterijum za vidljivost vaših objava. Možete potrošiti ogroman novac na sponzorisanje postova, ali efekat će izostati. Sa druge strane, pravi sadržaj, predstavljen na pravi način, uvek će pronaći put do tajmlajna velikog broja ljudi.

Izazovite lajkove, motivišite šerove, ne obmanjujte svoje pratioce i rezulatati će doći. Izgleda na prvi pogled jeftino kada vam Facebook ponudi da za 3 dolara vašu objavu vidi 3000 ljudi. To je manje nego što će vam za sat svog vremena uzeti kvalitetan kreator kontenta.

Ali poverenje se ne stiče plaćenom vidljivošću. Ono se stiče vrednošću koju nudite. Onog trenutka kada Facebook počne da ignoriše kvalitet, oteraće ljude na druge društvene mreže.

Mislite li da će to sebi dozvoliti?

Setite se kako su se na profesore uvek najviše žalili oni studenti koji su na ispite odlazili nedovoljno pripremljeni. Facebook je opet napravio nepopularan korak. Ali, ako uradite svoje zadatke kako treba, ni najnepravedniji profesor neće moći da vas ne nagradi.

A Facebook je odavno postao previše važna platforma da biste joj prilazili sa polovičnom ozbiljnošću i nerealnim očekivanjima o tome koliko zaista zaslužujete za svoj uloženi trud.

Dušan Stojanović

Dušan Stojanović

Po obrazovanju filolog svetske književnosti, po iskustvu kreator raznovrsnog sadržaja u online i offline svetu. Osnivač sajta Kultivišise.rs, glavni urednik, community menadžer, autor tekstova. Ponosni vlasnik autorskih profila na sajtovima SEO expert i Samoobrazovanje. Pisao za magazine Playboy i Esquire, i objavljivao na par desetina domaćih i stranih web stranica. Kontakt: duschan.stojanovic@gmail.com.

Komentariši

Klikni ovde da bi ostavio trag

Zaštita od robota, molimo vas dokažite da ste posetilac *

Preporuka

Prijavite se na mejling listu


Pratite nas: