Hardcore SEO

Najuticajniji SEO ranking faktori u Gugl algoritmu [Moz.com 2015]

Pre nekoliko dana ekipa sa Moz.com-a izbacila je zanimljivo istraživanje na uvek aktuelnu temu: „Najuticajniji SEO ranking faktori u Gugl algoritmu„. Iako je istraživanje odlično, prezentacija je malo štura, te su pojedini domaći SEO poznavaoci loše izveli neke od zaključaka. Pošto sam zamoljen da ih i ja protumačim, a ne treba mi puno da krenem da pričam o SEO-u ;), evo nekoliko mojih opservacija i to narodnim jezikom!

Moz istraživanja

Ali pre toga uobičajena digresija posvećena novajlijama u SEO svetu:

Da skiciram još jednom odgovor na pitanje „Kako biti prvi na Guglu“ na određenoj ključnoj reči ili frazi. Odgovor treba shvatiti u holističkom smislu reči kao permanentni proces u kome web strana sa kojom licitiramo mora biti najrelevantnija na celom internetu u odnosu na ključnu reč koja se kuca u pretraživaču. Najrelevantnija, znači da se na njoj nalaze ne samo  najkvalitetniji sadržaji na temu traženog upita (relativno subjektivna kategorija), već i da ka njoj moraju biti upereni i najkvalitetniji dolazni linkovi sa autoritativnih tačaka interneta iz niše u kojoj taj upit pripada (relativno objektivna kategorija).

Upravo ti linkovi čine povratnu spregu koja u ovoj fazi weba filtrira vrhunske od odličnih sadržaja i dramatično utiču na sistem vrednosti rangiranja (mnogo je teže manipulisati linkovima u odnosu na manipluaciju sadržajem koje sami kreiramo).

U tom smislu reči (ponavljam još jednom) internet uprošćeno možemo posmatrati baš kao sistem sadržaja (tekst, slike,  zvuk i video kao sve popularniji oblik sadržaja) koji aktivnošću surfera interaguje preko linkova sa drugim sadržajima. Cela igrarija koja uhlebljuje matematičare i programere u Guglu je nalaženje balansa između odnosa u bodovanju sadržaja i linkova. Naime, svaki updejt je sve bolje merio kvalitet sadržaja, kvalitet dolaznih linkova i pri aktuelnim tehnikalijama menjao odnos jednih u odnosu na druge u ukupnom sistemu celobrojnog rangiranja.

Ima još nešto, kvalitet sadržaja ne može biti skaliran do beskonačnosti. Student pred ispitnom komisijom može dobiti ocenu od 5 do 10 na svojoj temi diplomskog rada (landing strane). U Guglovoj bazi taj broj polazi iz minusa (dupli, ukradeni i spam sadržaji) pa ide do nekog njima poznatog broja koji nije ni važan za ovu svrhu, recimo 100. Ali broj citata u drugim diplomskim radovima može biti maltene neograničen, tj. broj dolaznih linkova je praktično skalabilan do trenutno veoma velikih cifri i taj broj svakim danom sve više raste. Tako na primer, da bi bili prvi na Guglu za reč coffee, pored odličnih sadržaja treba da vam se dese i linkovi sa  2000+ sajtova. Ako svaki link vredi od -1 (negativni SEO) do 100 bodova (link sa sajta nekog vladinog sajta), ovo već postaje poveća suma bodova u odnosu na ocenu našeg ispitanika. Pa ako na sve to dodamo bodove sa socijalnih mreža, tehnikalija (responsive, https, Shema.org i dr), SEO paradigma postaje već neverovatno kompleksna.

Ali što je kompleksnija, to su izazovi veći.

Odužih malo, ali evo, konačno se vraćamo na otvorenu temu da vidimo šta su Mozovci istražili. Naime, oni su skupili 150 internet marketing stručnjaka specijalizovanih između ostalog i za SEO, a pre svega na engleskom govornom području. Zadovoljstvo mi je da primetim da je među njima i Dejan Petrović. Dejan je vlasnik australijske SEO kompanije http://dejanseo.com.au/ koja preko svojih ćerki posluje i u Srbiji i Hrvatskoj.

Eksperti su analizirali 22 top kategorije sa 16,521 ključnih reči/fraza u Google Adwords KeyWord Planer Tool-u. Gugle često unosi dodatnu zbrku tako što menja terminologiju s vremena na vreme, pa, ispravite me ako sam pogrešno citirao naziv alata.

I eto šta su zaključili:

Ni opsežnijeg istraživanja, ni lošije interpretacije. Na jednoj strani su faktore rangirali na osnovu korelacija Moz opservacija, a na drugoj na osnovu anketa gore spomenutih stručnjaka. Onda su sve zaključke objedinili donjom slikom. Malo je teško uraditi komparativnu analizu, ali evo mojih kratkih tumačenja, pa ukoliko vas zainteresuje izvolite se poslužiti i originalnim istraživanjem:

SEO faktori po uticaju [Moz.org 2015]
SEO faktori po uticaju [Moz.org 2015]

1. Domain-Level Link-Authority Features

Najbitniji SEO faktor već dugo vremena govori o kvalitetu i kvantitetu dolaznih linkova na naslovnu stranu sajta. Ovim se dominantno utiče i na autoritet vašeg sajta.

2. Page-Level Link-Based Features

Uprkos suprotnim  glasinama, broj linkova ka konkretnoj strani je i dalje dominantan faktor. Ako neko još sumnja neka angažuje našu agenciju, da mu pošaljem par linkova pa da se uveri.

3. Page-Level Keyword & Content-Based Features

Ovu stavku bi trenalo shvatiti kao kvalitet sadržaja i sve što ide uz nju. Za relevantost se koriste puno metrika, a ne mogu da ne napomenem da je Nedim Šabić bio u pravu kada je još pre par godina izašao sa WDF*IDF alatom, koji se sada na engleskom tržištu zove TF-IDF. Takođe ova tačka obuhvata i pravilno kreiranje svih meta tagova.

4. Page-Level Keyword Agnostic Features

Pojednostavljeno ovo su tehnikalije na samoj strani u odnosu na ceo sajt. Dužina strane, vreme učitavanja, broj internih linkova, https, i tako dalje. Napominju da se hreflang tag obavezno koristi, a da Shema.org markiranje još ne utiče u ozbiljnoj meri. Shema.org će biti nova SEO paradigma čim se završi sa pritiscima na responsive redizajn koji su još u toku.

5. Engagement & Traffic / Querry Data

Korisnički doživljaj jeste bitan, ali ne toliko kao što se galami i pretpostavlja. Moj savet je da ozbiljno razmišljate o ovoj tački, jer tu ima prostora za rast. Većina sajtova se vrti na WordPressu čije funkcionalnosti su manje više svuda iste, a ova stavka ima veliki smisao ako pokrećete neki svoj custom CMS prilagođen određenoj problematici.

6. Domain Level Brand Metrics

Možete vi biti koliko god jak brend u off line svetu, na internetu se morate dokazati ispočetka. Naravno da su vetar u jedra brend citati i brend search volumen. Pogledajte za više detalja ovaj video klip.

7. i 8. se odnose na metrike ako birate domen za novi sajt, što sada nema nekog smisla razmatrati.

9. Page-Level Social Metrics

Blogere će uglavnom zanimati kako aktivnosti na socijalinim mrežama utiču na SEO pozicije. Šta reći, u trenucima kad je reach na Facebook-u minimiziran iz svih uglova, ne očekujete valjda da će ovako minimizovani FB reach naterati Gugl da poveća SEO vidljivost?

Kako socijalne mreže utiču na SEO
Kako socijalne mreže utiču na SEO

Moz stručnjaci ipak napominju da „Social Impact“ direktno utiče možda malo više nego do sada. A o tome, kako da izvučete maksimalni SEO sa socijale, to ću vam pričati u jednom od narednih postova.

Umesto zaključka

Šta reći, manje više ništa dramatično, linkovi su opet dobili na vrednosti, a svi koji su čitali moja predviđanja iz decembra prošle godine o trendovima u 2015, mogu da uporede. Ili u nekoliko reči, ako niste čitali članak „Kakve su vam misli, takvi su vam linkovi, pročitajte ga sada 🙂

Pozdrav do sledećeg druženja!

Tagovi
Milan Todorović

Milan Todorović

Milan Todorović je SEO stručnjak i vlasnik specijalizovane SEO agencije za računarsko programiranje SeoExpert.rs. Autor je i urednik nekoliko online projekata, a ponosi se turističkim portalom TT Group . Posebno zainteresovan za nadolezeću revoluciju kvantnih računara. Aktivan na Twitteru @Todorovic. Ukoliko imate SEO nedoumicu, na pravom ste mestu za aktuelnu konsultaciju.

komentara

Klikni ovde da bi ostavio trag

  • Ma nije to sve baš tako 🙂 SEO agencije, i još poneki, neće da se zameraju Google, pa retko objavljuju koliko plaćeni, ili Adwords oglasi, utiču na poziciju sajta. Najmanje pola tekstova na temu SEO bi bilo smešno posle te analize … Ali dobro, lepo je stvarnost malo drugačije doživljavati. Makar lepo zvuči da je skoro u pozicioniranmju i brendiranju sve do linkova i sadržaja.

      • Ne mogu dokazati jer nemam uvid u programske linije Google algoritama. Ali, svako ko se iole malo ozbiljnije bavi SEO, i ima poneku godinicu iskustva, veoma dobro zna kako Google malo više voli one koji malo više plaćaju Google Adwords. Mada, ima tu joše nešto. Ko plaća, dovlači ciljane klijente, roz ključne reči, i Gugle mu ih naravno priznaje. Ko ne plaća teško može kroz organsku pretragu biti dovoljno konkurentan onima koji plaćaju i rade SEO, pogotovo na početku ofpage optimizacije.

        • Možeš kroz eksperiment. Ako je neko na 10-tom mestu pre kampanje, trebalo bi po tebi, posle AdWords kamapnje da skoči par pozicija. A to se prosto neće desiti. Imam uvid u veoma ozbiljna istraživanja, koja ovo nedvosmisleno dokazuju.

Preporuka

Prijavite se na mejling listu


Pratite nas: