High tech iz Google kuhinje

Virtuelna realnost je postala stvarnost

Virtuelna realnost, skraćeno VR, još jedan je segment Science Fiction filmova koje smo voleli, a koja je već na korak od toga da postane svakodnevica većine na planeti.

Snaga brenda se jača pomeranjem granica. U trenutku pisanja ovog teksta Gugl ima rešenja sa cenom od samo desetak dolara sa kojima možete preko svog smartfona učiniti prvi korak u ovu i dalje „matrix“ dimenziju. Verovatno neće potrajati dugo dok blagodeti ovih novotarija ne postanu globalno dostupne i široko prihvatljive, te sastavni deo svih tehnologija koje već sada koristimo.

Guglovi VR gadžeti
Guglovi VR gadžeti (Google Cardboard), više detalja ovde

I ostale svetske kompanije koje gospodare multimedijom (Samsung, Sony, HTC, Microsoft, pa i Apple i Facebook) utrkuju se za prestižnu industriju virtuelne realnosti u zdravoj konkurenciji. To je dobro za naš džep, ali i za raznolikost na ovom polju, jer će svako pokušati da bude drugačiji, pa je vrlo zanimljivo pratiti šta nam uređaji za virtuelnu realnost donose.

Najsloženiji uređaji za simulaciju realnosti uopšteno govoreći predstavljaju kombinaciju hardvera u vidu kompleksnih naočara, brojnih senzora, raznih aktuatora (motora koji izazviju različite oscilacije) i naprednih softverskih kalkulacija. Ideja virtuelne realnosti je jasna – ona pred našim očima treba da predstavi jedan svet koji nije stvaran i uvede nas u neograničene mogućnosti najfantastičnijih životnih iskustava.

Virtualna realnost doneće mnogo novih mogućnosti

Neka svako za sebe zamisli šta bi voleo da iskusi kada stavi napredni headset od kojih će mnogi uskoro biti u širokoj prodaji. Ovi uređaji drastično će promeniti brojne industrije, a neki od najznačajnijih pomaka videćemo u gejmingu, kinematogafiji, edukaciji, komunikaciji, industriji zabave za najmlađe, kulturi (virtualizacija muzeja), ali i u industriji za starije…

Pogledajmo kakve nas inovacije očekuju u sledećim sferama:

Gejming

Ovo je godina koja će ostati zabeležena u velikoj budućnosti VR uređaja. Za početak, proboj je već načinjen u industriji video-igara, što je i bilo za očekivati. 3D animacija u popularnim igrama imaće svoj logični nastavak u približnijoj simulaciji realnog iskustva, što je ono o čemu svaki gejmer već dugo mašta, a najveći kreatori ove vrste razonode već uveliko rade na prilagođavanju novim uređajima koji će se uskoro naći u mnogim domovima.

Mogućnosti su ogromne jer gejming upravo počiva na ideji virtuelne stvarnosti koja će sada to postati u punom značenju reči, pa će VR uređaji ubrizgati moćno gorivo u već zahuktalu industriju video-igara.

Zabavni, virtuelni parkovi

Širom Amerike već su instalirani prvi VR rolerkosteri, izuzetna i jedinstvena kombinacija virtuelne realnosti i neponovljivog fizičkog iskustva koja donosi novu dimenziju zabave. Putnici se voze u već po sebi uzbudljivim rolerkosterima dok na glavama nose VR uređaje koji im projektuju potpuno drugačiju sliku stvarnosti, usklađenu sa fizičkim osećajima koje imaju. Deluje kao nešto što bi tebalo probati bar jednom u životu, a ipak je to samo jedan od mogućih načina da se virtuelna realnost primeni na industriju zabave.

Edukacija

Plafrorme za učenje na daljinu izmenile su način na koji učimo i otvorile nam nove mogućnosti za obrazovanje. Odjednom je postalo nebitno da li smo u mogućnosti da se preselimo u drugi grad ili državu, da li imamo slobodno vreme baš u onim satima kada se održava nastava. Postalo je moguće školovati se iz svog doma preko Distance Learning platformi, a sada će te mogućnosti postati mnogo veće.

Virtuelna realnost je svoju primenu već našla u simaliciji raznih iskustava i tako se koristi za obuku pilota, specijalnih jedinica, doktora. Uređaji za virtuelnu realnost približiće nam određena iskustva pre nego što ih u stvarnosti proživimo i pripremiti nas za njih. Hirurg će pre prve operacije imati već desetine stresnih iskustava iz virtuelne realnosti, pilot mnogo virtuelnih letova pre prvog otiskivanja sa zemlje.

Troškovi skupih obuka postaće znatno jeftiniji, apsolutno bezbedni, a sami stručnjaci kvalitetniji, sa znanjima koja su mnogo bliža praksi koja ih očekuje. Virtuelna realnost, takođe, pomoći će nam u lečenju svih vrsta fobija, pripremati nas za javne nastupe, simulirati sve vrste situacija za koje vežemo naše iracionalne strahove i pomoći nam da sa njima izađemo na kraj.

Primena u muzejima

Ono što kustosi odavno sanjaju je mogućnost bezbednog uživanja u funkcionalnosti nekog antikviteta. Zastakljeni atikvitet sa nekoliko rečenica teksta je prošlost. Budućnost postavki muzeja biće nerazdvojivo povezana sa virtuelnom realnošću. Moži ćete upravo preko VR-a da nesmetano probate kako vam neki mač paše u ruci, kako izgleda kada odapinjete strelu i tako dalje. Ili možda da ceo Luvr obiđete za jedan dan iz svoje sobe.

Novi izazovi sedme umetnosti

3D filmovi već su godinama bioskopska atrakcija, a 3D televizori ipak su se pokazali kao blago razočarenje. Novi uređaju doneće velike promene i na ovom polju pa možemo očekivati da film koji gledamo preko VR uređaja ne samo daleko prevaziće mogućosti 3D televizora, nego i samog bioskopskog 3D iskustva. Slično kao što 3D štampači unose revoluciju u štampanju.

Sada bi trebalo da se zapitamo i čemu biskopsko platno

Naravno, kao što nisu sada, neće ni u budućnosti svi filmovi posezati za 3D tenologijom, ali oni koji se odluče za taj izraz biskopsko platno zameniće naprednijom tehnologijom. Pronaći će se sigurno i novi  načini za monetizaciju. Možda će bioskopske sale zameniti udobne i interaktivne fotelje u kojimo će ljudi sedeti sa 3d uređajima pred očima i doživljavati sasvim nova iskustva.

Intimna zabava

Bilo bi neozbiljno zaobići i ovaj segment. Postoji pravilo da kada industrija sadržaja za odrasle prihvati određenu inovaciju, to je siguran znak da je pred njom budućnost. A VR uređaje će svakako prihvatiti oberučke. Neka svako za sebe pusti mašti na volju. Nećemo vam davati sugestije.

Izazov inovacija za društvene mreže i nove oblike komunikacije

Facebook, vlasnik kompanije Oculus, nije ušao u priču sa virtuelnom realnošću samo stoga da bi bio u igri i na ovom polju (iako sam ulazak i ovog giganta potvrđuje koliko se očekuje od ovih tehnologija). Ovo će sigurno biti izum koji će izmeniti i same društvene mreže jednom kada bude ušao u masovnu upotrebu.

Ne samo što ćemo moći da komuniciramo kao da smo licem u lice sa svakim sagovornikom, mnogo realnije nego što sadašnji video pozivi omogućavaju, nego ćemo se susresti sa potpuno novom realnošću društvenih mreža. Interaktivno, sa mogućnosšću da delimo iskustva i sudelujemo u tuđim, imaćemo neograničene mogućnosti. Nema potrebe da sumnjamo da ćemo pokretom zenice otvarati sadržaje, skrolovati i lajkovati. Ali to je tek početak.

Iz ugla marketinga

Svaka inovacija na polju tehnologija menja način na koji marketing funkcioniše i on je svakoj pronašao i iskoristio nove mogućnosti. Nema sumnje da će i VR uređaji stvoriti uslove za potpuno drugačije izraze. Ponovo možemo računati da će kvalitetan sadržaj biti na najvećoj ceni. O neograničnom oglasnom prostoru i reklamnim porukama koje će nam iskakati pred očima i proletati iznad čela tek ćemo moći da pričamo kada ih vidimo.

Marketing se bazira na emociji, a nijedan sadašnji uređaj neće moći da se meri sa mogućnostima tehnologije virtuelne realnosti kada jednom postane svakodnevica. Stručnjaci kažu da je kritična masa 50 miliona korisnika VR tehnologije u svetu da bismo mogil reći da smo ušli u eru virtuelne relanosti. Čekamo sa nestrpljenjem.

Dušan Stojanović

Dušan Stojanović

Po obrazovanju filolog svetske književnosti, po iskustvu kreator raznovrsnog sadržaja u online i offline svetu. Osnivač sajta Kultivišise.rs, glavni urednik, community menadžer, autor tekstova. Ponosni vlasnik autorskih profila na sajtovima SEO expert i Samoobrazovanje. Pisao za magazine Playboy i Esquire, i objavljivao na par desetina domaćih i stranih web stranica. Kontakt: duschan.stojanovic@gmail.com.

Komentariši

Klikni ovde da bi ostavio trag

Preporuka

Prijavite se na mejling listu


Pratite nas: