Fejsbuk je nebrojeno puta menjao algoritam News Feeda, ali nikada ovako drastično kao poslednji put. Ova društvena mreža je pre nekoliko dana pokazala da namerava da se izbori sa klikbejt naslovima koji u poslednje vreme pljušte sa svih strana.
Pitanje koje se postavlja je kako je moguće izboriti se sa nečim što je uzelo toliko maha?
Danas je većina naslova tekstova koji se dele na Fejsbuku upravo klikbejt – senzacionalistički su, prate ih atraktivne slike i bude radoznalost koja onda tera prosečnog korisnika interneta da na vest klikne, čak iako inicijalno zapravo to ne želi.
Da li ste i vi od onih ljudi koji ne mogu da podnesu klikbejt naslove poput:
Nećete verovati šta je pronašla ispod kauča, Nikada nećete pogoditi ko se okliznuo na crvenom tepihu, Svake noći je stavljala kesice čaja u cipele i desilo se nešto neverovatno, Bićete šokirani kada vidite navike ovog čoveka?
Ukoliko je to slučaj, onda će vam se novi algoritam News Feeda koji baš i ne toleriše klikbejt naslove dopasti.
Kako će se Fejsbuk boriti sa klikbejt naslovima?
Fejsbuk će filtrirati klikbejt naslove po principu na koji Gmail krije spam mejlove. Naime, Fejsbuk detektuje specifične reči, određene izraze, kao i stil karakterističan za naslove u kojima se namerno izostavlja suštinska informacija da bi ljudi kliknuli u potrazi za odgovorom.
Klikbejt je manipulativna marketinška taktika, ali u suštini vrlo jednostavna, jer se zasniva na određenom šablonu. Po određenom šablonu stvaraju se klikbejt naslovi, svi liče jedni na druge, imaju slični rečenični sklop, a sa svim onim što nastaje po šablonu može se izboriti ako se taj šablon upozna i prepozna.
Pre prepoznavanja šablona klikbejt naslova, Fejsbuk se služio jednom drugom tehnikom u istrebljenju klikbejt naslova koja se zapravo pokazala kao ne toliko efikasna, mada je i dalje u upotrebi.
Prvenstveno je Fejsbuk neki naslov klasifikovao kao klikbejt na osnovu brzine kojom su se korisnici vraćali na News Feed Fejsbuka nakon otvaranja linka.
Da li Vam to liči na isti princip, tj. istu kontrolu kvaliteta koju sprovodi Gugl na SERP-u koju smo obradili u članku korisnički doživljaj?
Dve vrste klikbejt naslova
Ljudi iz Fejsbuka kažu da su zahvaljujući reakcijama ljudi uspeli da podele klikbejt naslove na dve vrste.
– Prva vrsta klikbejt naslova je ona koja ne daje informaciju neophodnu da bi se shvatio kontekst teksta.
– Druga vrsta klikbejt naslova je hiperbola koja namerno dovodi do pogrešnih zaključaka o onome što će se u tekstu pročitati.
Primer prvog tipa klikbejt naslova bio bi: Nećete verovati koja pevačica nije nosila donji veš. U ovom naslovu se namerno izostavlja ono najbitnije – ime pevačice, ali nam je zato dat mamac – donji veš. Primer drugog tipa klikbejt naslova bio bi: Voće je loše za vas?!
Ukoliko kliknete na ovaj naslov, verovatno ćete u tekstu saznati da je voće loše ako se jede u velikim količinama ili neku sličnu besmislenu informaciju. Kao opravdanje, autori ovakvih tekstova u naslovu ostave znak pitanja, da ipak ne bi ispalo da konkretno tvrde da je voće zaista loše za nas. Međutim, prilikom skrolovanja po Fejsbuku, retko ko primeti taj maleni znak pitanja, ali svakako primete preteći naslov koji mami na kliktanje.
Kako će sada izgledati News Feed?
Tekstovi sa informativnim, „normalnim“, naslovima pojavljivaće se češće na vrhu, a naslovi koji su klasifikovani kao klikbejt biće češće na dnu News Feed-a. Kako Fejsbuk, u suštini, ne analizira svaki pojedinačni naslov koji se pojavi nego vrši kategorizaciju stranica koje dele klikbejt naslove, moguće je da stranice koje pratite s vremena na vreme izbace poneki klikbejt naslov.
Međutim, ukoliko je najveći broj postova koje neka stranica deli upravo klikbejt, Fejsbuk će je kazniti, što će se osetiti najviše u post reach-u. Isto tako, ukoliko stranica krene da deli kvalitetniji sadržaj, bez klikbejt zamki, može da popravi svoj položaj u svetu ove društvene mreže.
SEO stručnjaci će prepoznati da je Fejsbuk počeo mnogo ozbiljnije da razume relevantnost tj. da eliminiše preoptimizaciju.
Šta zapravo znači borba sa klikbejt naslovima?
Klikbejt naslovi su jeftini i nekreativni. Ako Fejsbuk krene da kažnjava deljenje tekstova sa takvim naslovima, autori tekstova onda moraju malo više da se potrude oko pisanja teksta i osmišljavanja naslova. To znači da je moguće da se kvalitet tekstova na internetu popravi i da se pažnja obrati prvenstveno na ono šta se piše, a ne kako se napiše – i na sadržinu, a ne samo na formu.
Međutim, ima i onih koji sumnjanju u iskrenost namere Fejsbuka da se izbori sa klikbejt naslovima. Naime, Fejsbuk zarađuje ogroman novac, a ukoliko novi algoritam News Feed-a dovede do nižeg ukupnog engagement-a, onda će morati taj novi algoritam opet da se menja.
Takođe se postavlja pitanje koliko tačno zaista Fejsbuk može da utvrdi koji su postovi klikbejt, i da li je moguće da se često naprave greške po tom pitanju, pa da mnogi postovi nezasluženo budu kažnjeni.
Uglavnom, vreme će pokazati ko će odneti pobedu – Fejsbuk ili klikbejt.
Komentariši