Izvor naslovne fotografije: FB strana Konverzija.org
Nekad su utisci sa konferencija bili obavezna i omiljena tema blogera. Sad se to malo promenilo, ali ja, kao jedan od pripadnika starije blog generacije, sklon tradiciji, volim da ostavim traga i van Instagrama i da onda kada prođe dovoljno godina, pročitam šta se to dešavalo jednog aprila 2019. u Banjoj Luci.
Pre nego iznesem svoje utiske, ideja mi je da se osvrnem na konferenciju u celini.
Činjenica jeste da je Konverzija svake godine sve bolja. Rekordan broj predavača i gostiju je u dve sale dva dana intenzivno kreirao odličnu atmosferu. Spomenuo bih da su pred konferenciju u dva dana održavane radionice o SEO-u, AdWords-u, E-Commerce-u. Pre desetak godina ovakve koncentracije znanja nije bilo ni u fragmentima, a danas, što bi Nedim rekao, znanje je bukvalno prosuto po podu, a kao da nam je teško da se sagnemo i pokupimo ga.
Trebalo bi koristiti ono što nam se nudi i ubrzati vreme učenja.
Inače, moja ekipa sa Srđanom Radićem i Stefijem je, poučena iskustvom, došla dva dana ranije u Banju Luku, tako da smo se lepo prošetali i odmorili, te orni dočekali početak konferencije čiji najzanimljiviji utisci upravo slede!
Redni broj utisaka je čisto hronološki, nije rangiran ni po profesionalnim, ali ni po emocionalnim potencijalima. Izvinjavam se svima onima koje nisam pomenuo – utisaka je puno, a mislim da sam ionako malo odužio poentu.
#1 Susret sa starim drugarima sa ex-Yu prostora
Ove godine nisam išao ni na jednu konferenciju u Srbiji, jer ni na jednoj nema SEO-a u ovolikim porcijama. Trebalo bi negovati komjuniti, svako kako ume i zna na svoj način, a uvek je dobro kad se pojavi širok osmeh Anela Čiplakovića i Džema Hurića iz Sarajeva, Dorđa i Jage iz Kragujevca, Varge, Ivane i Marka Petrovića iz Mladenovca, Trbojevića, Bildija, Pantelića, Brzice, Baste, Milićeva, Jelene, Sonje Todorović i da ne nabrajam dalje. Iskreni zagrljaji sa starim saborcima digitalnog univerzuuma, ima li lepše od toga?
#2 Susret sa novim drugarima sa ex-Yu prostora
Poseban cilj bio mi je da upoznam Marka Pačara – osnivača grupe SEO okrugli stol, a „pala” je odlična diskusija sa Goranom Čandrlićem. Iskreno, ja ne mogu da dozvolim sebi luksuz, da znam da neko ozbiljno poznaje SEO, a da se nisam upoznao sa njim i da ne razmenimo malo iskustva u radu.
#3 Biznis speed date na preporuku Nemanje Krecelja
Ne volim javni nastup – moraću na tome da radim, ali dok se to ne desi, poseban gušt mi je opušten dolazak na konferenciju u ulozi običnog gosta, kada kao strogi žiri uživam u prezentacijama svojih kolega i naslađujem se pažljivo organizovanim podacima.
I kako to biva, ponekad vas izvedu iz te zone konfora – pred pauzu za ručak, Nemanja Krecelj me je odveo na Biznis speed date. Odlično iskustvo: 40 ljudi u skoro 40 minuta obave skoro 40 razgovora. Imate tačno 30 sekundi vremena da procenite sagovornika i mu pokažete kako SEO može poboljšati njegovo poslovanje. Jako je intenzivno, ali nisam se pokajao jer sam na pragu više odličnih kontakata i, kako stvari stoje, jednog novog klijenta.
#4 Strela vremena sa najvećim konsultantima Google Analyticsa
Zorin Radovančević i Robert Petković važe za „bogove” Google Analyticsa na Balkanu, doduše, pripadaju različitim stilovima. Rekao bih da je Zorin više prodro u sam big data koncept, a Petković možda ima više iskustva u tumačenju podataka prilikom izrade content strategija velikih portala. Sa kojim god od njih da radim, bilo bi mi veliko zadovoljstvo, a poenta priče je sledeća:
Pored ovakvih majstora ne smete da prođete, a da ne uspostavite komunikaciju. Oni vole da dele znanje. Uvek bi trebalo započeti konverzaciju – ovo pišem za mlađe učesnike, na iskren, ali upečatljiv način.
Nisam imao nameru da ih pitam bilo šta o Analyticsu, ali mogu da ih pitam o nekim zanimljivim fenomenima i da napravimo dobru atmosferu.
Pitao sam ih o streli vremena, obojicu istovremeno:
„Da li vreme teče tako da događaji polaze iz budućnosti, prolaze kroz sadašnjost i odlaze u prošlost, ili događaji polaze iz prošlosti, kreiraju sadašnjost i odlaze u budućnost?”
Ovo se u fizici zove paradoks „Strele vremena”.
Odgovorili su:
Robert Petković: „Iskreno, dok ne zakačim Google Analytics za vreme, ne mogu vam točno reći.” 🙂
Zorin Radovančevič: „Malo da razmislim, ali rekao bih, sve je to isto :)”
Drugim rečima sve je u vremenu, osim samog vremena. 🙂
Poenta priče jeste iskrena namera da započnemo dobru komunikaciju :). I nemojte misliti da će se priča završiti na ovim redovima. Kad se sledeći put sretnemo, opet ćemo govoriti o ovom fenomenu, ali onda ćemo pomenuti Analytics pa…izmeriti 😊
#5 Technical flow
Goran Čandrlić me oduševio konkretnom pričom kako je na jednom tehničkom sajtu dobio povećanje konverzija od 1.300%. Objasnio je stavku po stavku, korak po korak, a ja sam se toliko udubio u priču da sam imao utisak da je sve vreme pričao samo meni za jedan od mojih projekata.
Već sledeće nedelje ću pozvati Dušana Pilipovića da krenemo sa implementacijama ovih benefita. Naime, ako se nakon konferencije ne desi konkretna promena, onda ste bespotrebno dolazili.
#6 Šarmantni SEO Maje Jovančević
Maja Jovančević je naša izuzetno šarmantna i draga koleginica i pritom jako jako dobra u SEO-u. Ona veoma ljupko i koncizno objašnjava i pedagoški, korak po korak, uvodi ljude u sve discipline SEO-a. Definitivno je odličan promoter ove naše industrije. Dogovorili smo se da pišemo jedan koautorski članak na temu „10x contenta”. Ja sam na njenom predavanju morao da stojim, što tumačim kao postojanje sve većih očekivanja za SEO znanjem.
#7 Internet prodavnica koja prodaje, a ne „hvata zjala”
Ivana Petrović je konkretno prezentovala dokle je stigla veštačka inteligencija AdWords-a na E-commerce platformi. Kroz brojke i procedure pokazala je koliko je AdWords sve moćniji alat ukoliko imate svoju proizvodnju ili trgovinu.
Tako da, Nedime, sledeće godine Maja i Ivana zaslužuju veliku salu! 😊
#8 Metodologija, a ne nered
Marko Pačar je održao jako inspirativno predavanje. Čovek se bavi i naukom onoliko koliko digitalni marketing dopušta, sa ciljem da se uvedu procedure i metodologija gde god je i koliko je to smislenije moguće, da bi odluke bile što relevantnije, a da procedure ne pojedu same sebe.
Moj utisak je da sam možda prethodnih godina malo skliznuo u metafiziku, tako da me je ova priča vratila u „mainstream” i realnost.
U povratku smo odlučili da u nekoliko narednih sastanaka sa kolegom Ivanom Muljevskim investiramo malo više vremena i pažnje procedurama i metodologiji tokom SEO audita, izrade veb-sajta, izrade sadržaja, link building procesa i slično tome.
Ono što nisam očekivao jeste to da je Marko definitivno najveći „SEO” kog sam upoznao 🙂
#9 Samo jedna iskra Šabićevih mudrosti
Na svom predavanju, Šabić je apsolutno ekspertski sistematizovao sve vrste prodajnih funnela i delio nezaboravne detalje. Jedan od njih je suštinski važan. Probajte da razumete lanac asocijativnih misli surfera i shvatite šta je on sve Guglao pre nego je započeo funnel. U ovom grmu leži zec i to jesu obavezne teme koje ću pokretati na sastancima sa svojim klijentima.
#10 Fotografisanje sa Minom 🙂
Nekako se Nikola Milošević i ja uvek nađemo u lepom okruženju. Da li je Mina najlepša voditeljka na IT konferencijama, procenite sami 🙂
#11 Šta je nedostajalo?
Paaaaa… nedostajao mi je Šabić. On je moja ogromna inspiracija, a njegov stil je tako originalan, da obožavam kad vidim lica novih kolega koji se po prvi put sretnu sa visokom digitalnom svešću 🙂 Jedini problem je što nisam mogao da ga pronađem na after partiju, jer mi je zadao zadatak da pročitam Heseovog Sidartu i da malo mudrujemo o iskušenjima ovog velikog tragaoca koji nije koristio Gugl.
Ali definitivno, ovo jeste zadatak koji se prenosi na narednu Konverziju, pa ako Bog da zdravlja , da uz dobru priču i ukus banjalučkog „Nektara” odemo daleko u taj naš veseli svet.
Vidimo se i ogromno hvala svima iz organizacije Konverzija 2019!
Obecavam, slijedece godine odvojimo makar pola sata za filozofiranje 😉