Hardcore SEO

Šta je ASO – App Store Optimizacija i Zašto Je Bitna za Uspeh Aplikacija i Igrica?

ASO - App Store Optimizacija
Milena Ranđelović, Xanti Digital

Napravili ste kvalitetnu aplikaciju ili igricu za mobilne uređaje, uložili ste u njen razvoj, dizajn i objavili je na Google Play ili App Store? Nadate se da će svi jedva čekati da je imaju u svom telefonu. Međutim, niko ne primećuje Vaš proizvod, jer je samo jedan u par miliona. Možda ste uložili i dosta novca na reklamne kampanje, ali kada se one obustave, downloada jedva da ima. Ako se taj trend nastavi, izgledi za povraćaj uloženih sredstava i profit su jako mali.

Razlog je najčešće taj što Vas nema u rezultatima pretrage i korisnici kojima je potreban proizvod nalik Vašem ne mogu da Vas nađu. Dakle niste optimizovali tekstualni sadržaj koji se nalazi na marketu.

Šta je Zapravo Optimizacija Aplikacija i Igrica?

App Store optimizacija je jedan od bitnih faktora uspeha Vaše igrice ili aplikacije. To je jedan od prvih koraka u marketing strategiji Vašeg proizvoda. Da bi on bio vidljiv na App Store i Google Play prodavnici potrebna je optimizacija sadržaja koju postavljate. To podrazumeva upotrebu ključnih reči kroz naslove, kratki i dugi opis, tagove (na App Store-u), package name (na Google Play). Dakle treba upotrebiti one fraze i izraze koje koristi Vaša konkurencija, kao i fraze koje Vaša ciljna grupa upisuje u polje za pretragu da bi došla do sadržaja poput Vašeg.

Da li je App Store Optimizacija Jedini Faktor Rangiranja Aplikacije ili Igrice?

Na žalost nije. ASO je samo jedan ali ključan deo koji utiče na kom ćete mestu biti rangirani u pretrazi. Jednostavno, nećete se rangirati za neki pojam ako ga niste upotrebili u naslovu, kratkom i dugom opisu ili tagovima (koji se koriste isključivo na App Store). Bitni faktori su i broj skidanja, broj aktivnih korisnika, broj ocena i komentara kao i visina ocena. Takodje je bitno da se Vaši korisnici dugo zadržavaju kao i da se stalno vraćaju aplikaciji ili igrici. Tu su i mnogi drugi faktori od kojih je veliki broj nama nepoznat.

Da li je App Store Optimizacija Jedini Način za Sticanje Novih Korisnika?

ASO je samo jedan od načina da dođete do novih korisnika, i jedan od najjeftinijih. Druge mogućnosti za sticanje korisnika su oglašavanje putem Google i Facebook reklama, pisanja objava za medije, vođenje stranica na društvenim mrežama kao i saradnja sa influenserima. Ako želite da pokažete ozbiljnost projekta, dobro bi bilo da napravite i sajt ili landing stranicu Vaše igrice ili aplikacije. Napravite i promo video na YouTube-u, optimizujte naslov i opis i postavite link do aplikacije/igrice i tako pomognete korisnicima da dođu do Vas.

Da li ASO Donosi Momentalne Rezultate?

ASO, kao i SEO (Search Engine Optimization, iliti optimizacija za pretraživače poput Googla, Binga i drugih) je dug proces koji donosi rezultate tek nakon nekog vremena (od nedelju dana do šest meseci, a ponekad, iz mog iskustva i mnogo kasnije). U taj proces spadaju: istraživanje ključnih reči (keywords) i fraza (long tail keywords), implementiranje istih u naslove, opise i tagove kao i praćenje kako se ragnirate za svaku od njih u odnosu na konkurenciju. Najbitnije od svega je da ASO donosi dugoročne rezultate, zato nemojte štedeti ni vreme ni novac na to.

Kako da Znate Koje Ključne Reči da Koristite?

Ulaganje u specijalizovane alate se i te kako isplati.
Jako je važno da ključne reči budu one koje korisnici najviše pretražuju a da je konkurencija za njih mala. A kako to da znate? To sve možete proveravati preko alata kao što je App Tweak, App Annie, Sensor Tower itd. To su posebni alati koji Vam omogućavaju uvid u App Store i Google Play i tu možete videti kako se ko rangira na zadatu ključnu reč/frazu i koje su Vaše šanse za rangiranje.

Svi ti alati imaju i dodatne opcije gde možete pratiti poziciju Vaše aplikacije, pratite metriku: broj skidanja, zadržavanje korisnika, koji procenat korisnika se vraća… takođe možete videti koji procenat ljudi koji vidi Vašu aplikaciju uopšte postane Vaš korisnik. Na taj način imate uvid u to šta treba popraviti: od poziva na akciju da preuzmu aplikaciju, do vizualnog dela koji treba da privuče pažnju.

Imajte u vidu da je većina ovih opcija u nabrojenim alatima zaključana i da se morate pretplatiti na njih da biste imali kompletan uvid u celokupnu metriku. Pretplate su na mesečnom ili godišnjem nivou i vrlo često nisu ni malo jeftine. Svakako imate mogućnost da neko vreme koristite te alate besplatno i tako vidite koji Vam najviše odgovara. Ulaganje u te alate se i te kako isplati.

Koliko je Lokalizacija Važna?

Lokalizacija je takođe bitan faktor, a to mnogi ne koriste. Zbog toga možete od samog početka biti u prednosti u odnosu na svoju konkurenciju ako lokalizujete naslove, opise i screenshotove za popularne svetske jezike. Optimizacija je neophodna naročito za države u kojima su pojmovi za koje želite da se rangirate popularni. To možete videti preko alata Google Trends.

Kako da Vaša Igrica/Aplikacija Bude Bolja od Konkurencije?

Aplikacija ili igrica pre svega mora biti kvalitetna i da ima opcije koje, recimo, nedostaju konkurenciji. To ćete saznati tako što ćete instalirati aplikacije/igrice konkurencije i pogledati šta je ono što su uradili dobro, a šta je ono što im nedostaje. Takođe je važno da čitate komentare korisnika konkurencije. Tu ćete saznati šta njima smeta i šta vole. Obratite pažnju kako oni opisuju te proizvode, koje ključne reči upotrebljavaju. Koristite upravo njihov jezik i način na koji oni opisuju svoje korisnicko iskustvo i iskoristite to za svoj opis.

Koja je Razlika u Google Play i App Store Optimizaciji?

Google Play i App Store se razlikuju po mnogo čemu. Počev od načina objavljivanja aplikacije/igrice gde vam je na Google Play prodavnici aplikacija vrlo brzo live, dok na App Store-u morate čekati na odobrenje, ponekad i do nedelju dana, jer detaljno pregledaju Vaš proizvod koji mora biti jedinstven, kvalitetan, a opis proizvoda verodostojan. Zatim, tu je i razlika u jezicima koje možete ubaciti itd. Kada je ASO u pitanju, razlika u optimizaciji je velika.

Naslovi

Sto se tiče naslova, i kod jednih i kod drugih naslov može biti dužine do 30 karaktera. On mora biti jedinstven i ne sme sadržati fraze kao što su: besplatna, najbolja, prva, top i bilo koja slična fraza koja može obmanuti korisnika. Bitno je da naslov sadrži bar jednu jaku frazu ili ključnu reč koja opisuje igricu/aplikaciju kako bi se Vaš proizvod bolje rangirao. Naslov je od najvećeg značaja za pretragu, zato dobro razmislite šta on treba da sadrži.

Kako Odabrati Pravo Ime Aplikacije/Igrice?

Jako je lepo kada Vaš proizvod ima jedinstveno i zvučno ime. Ali da bi takvo ime korisnici mogli da pronađu na marketu, potrebno je da prethodno čuju za njega. Tako da, ako ste spremni da ulozite na hiljade eura u reklamu i objavite čitavom svetu da imate fantastičan proizvod sa jedinstvenim imenom, biće i dobrih rezultata. Ja lično preporučujem da uz to jedinstveno ime ili naziv brenda uvek stoji dodatno objašnjenje šta Vaš proizvod predstavlja, tj da upotrebite makar jednu ključnu reč ili frazu koju ljudi najčešće pretrazuju i na taj način pomognete da organskim putem dodjete do korisnika.

Napomena: nemojte koristiti zaštićena imena igrica, aplikacija, filmova i serija jer je to trenutno popularno i ljudi to traže, niti u naslovu, niti u opisima. I jedna i druga prodavnica to ne tolerišu i mogu Vas brzo banovati. Čak i da obrišete sporno ime iz naslova i opisa velika je verovatnoća da ćete dugo osećati te penale, jednostavno Vam neće dozvoliti da se dobro rangirate.

Kratak Opis i Podnaslov

Google Play Vam daje mogućnost da u kratom opisu od 80 karaktera objasnite bolje Vašu aplikaciju budućim korisnicima. To je prilika da iskoristite još koju ključnu frazu koja može pomoći da Vas ljudi lakše pronađu, a takođe i sjajan prostor da pozovete ljude na akciju. Poziv na akciju (CTA – Call to Action) ne mora nužno da sadrži frazu: “preuzmi aplikaciju”, već ih suptilnije možete pozvati da to učine: “zavirite u svet bajki”, “pobedite neprijatelje i postanite heroj”, “krenite u avanturu”, “neka Vaša transformacija počne”…

App Store nažalost ne daje toliko prostora. Imate samo 30 karaktera u podnaslovu za bolje objašnjenje karakteristika Vašeg proizvoda. Jako je važno da ne ponavljate reči i fraze iz naslova jer App Store daje jako malo prostora. Ukupno sa naslovom i tagovima imate samo 160 karaktera da ubavcite ključne reči relevantne za Vaš proizvod. Ponavljanjem istih ne dobijate veću mogućnost za bolje rangiranje.

Opis

Za Google Play je opis jako važan. Tu imate dosta prostora (4 hiljade karaktera) da opišete svoj proizvod i privučete publiku. Ovde su SEO in Copywriting veštine vrlo značajne. Potrebno da privučete korisnika da preuzme aplikaciju/igricu, da ga informišete kako se koristi i što je najbitnije da kroz tekst iskoristite ključne reči potrebne za pretragu. Važno je da se te ključne reči i fraze dobro uklope u tekst, da zvuči potpuno prirodno i se prenesu informacije od značaja za budućeg korisnika.

Potrudite se da u prvom pasusu opišete aplikaciju/igricu u najkraćim crtama i pozovete ih da je preuzmu.
Prvi pasus je najbitniji deo teksta. Pošto korisnici jako retko čitaju opise, potrudite se da u prvom pasusu opišete aplikaciju/igricu u najkraćim crtama i pozovete ih da je preuzmu. Pišite što jednostavnijim jezikom, sa sto kraćim rečenicama, jer ljudi uglavnom samo prelaze pogledom preko texta.

Neka odmah ispod uvoda u tezama budu jasno nabrojane karakteristike i način na koji se aplikacija koristi ili igrica igra. Uglavnom je taj deo jedini razlog zašto i čitaju opis.

Iskoristite i ostatak prostora za dodatno objašnjenje i detaljniji opis proizvoda i još koju ključnu reč. Koristite sinonime i ne ponavljajte najjače fraze previše puta. Neka text bude iz više manjih celina sa podnaslovima jer tako omogućavate koristiku da pročita ono što je njemu najbitnije.

App Store ne uključuje opis u pretragu, tako da kljucne reči nemaju nikakvu ulogu u rangiranju, ali Vam mogu pomoći da izadjete u pretrazi na Guglu. Potrudite se da iskoristite reči koje stavljate u polje za tagove i opišite detaljno odlike Vaše igrice ili aplikacije.

Tagovi (samo na App Store-u)

U App Store konzoli imate posebno polje za tagove, koje korisnici ne vide u prodavnici a jako je važno za rangiranje. Imate prostor od samo 100 karaktera gde upisujete ključne reči na koje želite da se rangirate. Da biste iskoristili što više prostora, ključne reči odvajate samo zarezom i posle toga ne private razmak između reči. Koristite ili jedninu ili množinu reči, nikako oba oblika.

Milena Ranđelović, ASO stručnjak

Kako zapravo funkcioniše rangiranje na App Store-u?

Trudite se da koristite ključne reči koje u kombinaciji daju smislene fraze.
Kao što je već rečeno, postoji mnogo parametara koji utiču na rangiranje aplikacija i igrica. Sada ćemo uzeti u obzir samo deo koji se tiče ključnih reči. Svaka ključna reč iz naslova, podnaslova i tagova se kombinuje jedna s drugom. Zato se trudite da koristite ključne reči koje u kombinaciji daju smislene fraze koje ljudi najčešće pretražuju. Najbolje se rangirate ako neko pretražuje tačnu ključnu frazu iz Vašeg naslova, zatim na kombinacije ključnih reči iz podnaslova i tagova, i tek onda na kombinaciju ključnih reči koje se nalaze samo u tagovima.

 

Koliko Traje Proces App Store Optimizacije?

Proces optimizacije traje dokle god je Vaša aplikacija/igrica na marketu. Priča nije završena onog trenutka kada napišete naslov, podnaslov i opis. Potrebno je da konstantno pratite Vašu poziciju u odnosu na konkurenciju i trudite se da konstantno unapredjujete ono što ste već uradili. Non-stop proveravajte Vaše rangiranje u odnosu na konkurenciju, testirajte opise i naslove, pratite koje su ključne reči trenutno popularne i iskoristite ih.

Kako Meriti Uspeh App Store Optimizacije?

Koja je to metrika (KPI – Key Performance Indicator) kojom merimo uspeh onoga što smo optimizovali? Jedna od glavnih uloga optimizacije je da povećamo vidljivost našeg proizvoda. Zato nam je bitno da pratimo rangiranje ključnih reči, tj na kojoj se poziciji nalazimo na zadatu reč, frazu ili kombinaciju ključnih reči. Takođe je važno da pratimo na kojoj smo poziciji u okviru naše kategorije aplikacije/igrice (puzzle, adventure, lifestyle), na kom smo mestu u top free, top paid kategorija ili grossing (aplikacije/igrice koje beleže najbrži rast).

Koristite A/B testiranje!
Konverzija je sledeći cilj posle vidljivosti aplikacije. Dakle, sada je potrebno da posetioce prodavnica koji su videli našu aplikaciju/igricu pretvorimo u korisnike. Tu je bitno da merimo CTR (click through rate), odnosno da vidimo koji je procenat ljudi koji je video našu aplikaciju kliknuo i otišao na stranicu o proizvodu. A sledeća bitna metrika je CR (conversion rate), odnosno procenat ljudi koji je došao na stranicu o proizvodu i postao korisnik.

Često ne znamo koji faktor najviše utiče na konverziju: ikonica, naslov, kratak opis, screenshots… zato je bitno da stalno testiramo i proveravamo koji to element treba unaprediti da bismo povećali broj korisnika. Za to koristimo A/B testiranje. Ne treba odjednom testirati sve, jer onda nećete znati šta je najviše uticalo na promene. Zato u jednom periodu testirajte ikonicu, zatim opis, pa zatim screenshot-ove… na taj način ćete najlakše doći do formule koja daje najbolje rezultate i vratiti Vam uložen novac.

 

Zaključak

 

Na osnovu dosadašnjeg iskustva može se doći do zaključka da će u budućnosti ova grana industrije beležiti dalji rast. Konkurencija je svakim danom sve veća i sve je teže doći do korisnika. Google Play i App Store usavršavaju svoje algoritme da bi izašli u susret korisnicima i pomogli im da brže i lakše dođu do željenog sadržaja, vrlo često otežavajući posao vlasnicima aplikacija i igrica. Zato se moraju konstantno pratiti promene na marketima kao i trendovi u marketingu i izradi aplikacija i igrica.

Milena Ranđelović

Osnivač “Xanti Digital” marketinške agencije. Profesor engleskog jezika i književnosti sa 10+ godina iskustva u digitalnom marketingu i gejming industriji.

Kontakt: milena.randjelovic@xantidigital.com

Komentariši

Klikni ovde da bi ostavio trag

Instagramični SEO

Prijavite se na mejling listu


Pratite nas: