Internet (online) prodaja je trend već nekoliko godina u Srbiji, ali njena prava ekspanzija još uvek nije ni blizu maksimuma. Postoji mnogo niša koje su iz SEO ugla relativno malo iskorišćene. Internet (web) prodavnica je centralni element većine strategija online prodaje i o tome će biti reč u ovom članku. Probaću da opišem sve faze koje morate detaljno razjasniti ako želite da dugoročno imate profit u online prodaji.
Strateški pristup podrzumeva potpuno razumevanje poslovnog modela, marketinga i kanala prodaje, ali i tehničkih metoda za dostizanje postavljenih ciljeva.
Iz tog ugla, strateškom pristupu izradi ecommerce rešenja možemo pristupiti sa dva aspekta, marketinškog (odnosno biznis aspekta) i tehničkog. Vrlo je važno kristalno jasno definisati ciljeve. Tako na primer treba detaljno znati: da li je online prodavnica samo dopuna offline radnjama, ili je to samostalna trgovina. Da li je prodavnica nezavisno eccommerce rešenje, izlog, odnosno katalog, a prodaja se odvija drugim kanalom i na drugom mestu i td. Da li se prodaju usluge ili samo elektronski proizvodi download-om (mp3 fajlovi, pdf dokumenti, video zapisi, fotografije i ilustracije u elektronskom obliku) kroz automatizovano online plaćanje i td.
Kada je u pitanju marketinški i biznis apsket, podrazumeva se da je rešeno pitanje lanca snabdevanja, zaliha, logistike, formiranja cena, isporuka, a kad su u pitanju e-proizvodi, pravna regulativa, knjigovodstvo, GDPR, tj. zaštita privatnosti i td.
Ovo je bitno zbog taktika u online nastupu koji direktno utiče, odnosno na čemu se zasniva rad svake internet prodavnice.
Pre nego detaljno objasnimo, spomenimo neke opšte stvari koje se obično preskoče
UX (user experience) i UI (user interface) web prodavnice
Naravno, usput treba da ostavimo mogućnost impulsivne kupovine, tj. mogućnost kupcu da doda još nešto u korpu.
Možda i najvažniji deo prodavnice i njenog UX i UI dela, jeste copy, stavka koju mnogi previde, odnosno olako joj pristupe.
Kao kad kupac u offline radnji proćaska sa prodavcem i dobije sve potrebne informacije, ovde ih moramo servirati unapred. Baš po meri ciljne grupe, i baš one informacije o proizvodu koje su potrebne. Najčešća greška je preterana složenost interfejsa, pa surfer ne uspe da stigne do korpe, niti da uspešno popuni podatke za potvrdu kupovine na checkout stranici. O ovome posebno vodimo računa.
Sledeća nedoumica je SEO
Klijenti nam često kažu, imamo online prodavnicu, ali se ne vidimo na Guglu!
Cilj su naravno transakcione pretrage, koje ćemo omogućiti kroz kvalitetan i koristan sadržaj. Ovakav sadržaj biće i odlična osnova za druge aktivnosti poput promocije na društvenim mrežama, email marketing, newsletter i slično.
Van samih elemenata vidljivih na prodavnici i okrenutih krajnjem kupcu i potrošaču, važno je da online prodavnica bude i tehnički dobro postavljena, tj. da bude laka za administraciju, dopunu, izmenu proizvoda, nivelacije, uvođenje popusta, posebnih akcija, online plaćanja, kupona sa popustima, lojaliti programima i slično.
Krećemo u definisanje preostalih detalja.
Izbor tržišne niše za web prodavnicu
Izbor niše je osnova, i ne razlikuje se mnogo u odnosu na offline biznis. Na samom startu postavlja se pitanje da li ćemo opsluživati opšte tržište, i prodavati “od igle do lokomotive” ili ćemo se fokusirati na neku užu kategoriju i konkretnu nišu, možda čak prodavati samo jedan proizvod na celoj prodavnici.
Kada online prodavnicu smestimo u konkretnu nišu, odgovorili smo na mnogo pitanja, i postavili dobru osnovu.
Na bazi toga, već razlikujemo pristup u marketingu, znamo ko je ciljna grupa, na bazi toga možemo da planiramo dizajn web prodavnice, možemo uraditi SEO istraživanje konkurencije, i SEO pripremu, pronaći copywritere koji će pisati idealan sadržaj za ciljnu grupu, a takođe i odabrati platformu na kojoj će se bazirati naša prodavnica, s obzirom na tehničke zahteve, planiran obim posete, što će dalje omogućiti pravilan izbor hosting rešenja i plan daljeg rasta, modernijim terminom rečeno, skaliranje.
Izbor tehničke osnove
Ova odluka najčešće dolazi kao rešenje jednačine, gde su nepoznate, tj. činioci:
- potrebe na bazi gore spomenutih faktora
- znanje i iskustvo vlasnika i menadžera
- budžet za realizaciju
- dugoročni pogled na trgovinu i plan održavanja i rasta
- tehničke mogućnosti i znanje
- formiranje tima, izbor agencije ili gotovog rešenja
U preseku ovih stavki, rešenja se najčešće svedu na najpopularnije platforme:
Podela iznad iako malo uprošćena, postala je realnost na tržištu, iako i druge popularne CMS platforme (Joomla, Drupal i ostale) nude svoje ecommerce integracije, a tu su i druge eShop platforme, poput Prestashop, Open Cart, ZenCart, xCart itd. kao i Shopify i slična “out of the box” rešenja, SquareSpace, BigCommerce, Volusion.
Izrada Woocommerce (WordPress) internet prodavnice
Najpopularnija platforma za internet prodavnice trenutno jeste Woocommerce, koji je u osnovi dodatak (plug in) za WordPress (CMS) rešenje. Ovo je dodatno izraženo u Srbiji, kako zbog male ecommerce zajednice (gde je WordPress zajednica jedna od najvećih), tako i zbog veličine ecommerce rešenja koja su aktivna i potrebna.
Ovu platformu karakteriše pre svega laka instalacija, dostupnost, kao i to što je besplatna (open source).
Zatim, možda i najvažnija činjenica, a to je dostupna kvalitetna dokumentacija, redovno ažuriranje platforme i činjenica da je sam Woocommerce proizvod kompanije Automattic, u čijem je vlasništvu i sam WordPress, pa garantuje kvalitet, i dalji razvoj.
Pored osnovnih razloga, prednosti su i ogromna zajednica developera, kako svetska, tako i domaća, što omogućava brzo pronalaženje bagova, kvalitetne dodatke ili dodatan razvoj po znatno nižoj ceni.
Tu je i veliki broj dodataka koji omogućuju razne dodatne funkcionalnosti, koje sam Woocommerce nema u sebi, jer pre svega nisu svima potrebni i bez potrebe bi otežavali i usložnjavali platformu. Velika većina tih dodataka su besplatni ili freemium, a za one plaćene zaista vredi izdvojiti novac kada je potrebno. Ovo često podrazumevaju i developer licence, tako da će agencija moći da vam konkretan dodatak omogući po značajno povoljnijim cenama, što je najčešće znatno isplativije nego custom razvoj, testiranje i td.
Iako deluje jednostavno, ovo bi trebalo da bude u domenu “ne pokušavajte ovo kod kuće”, kada god je u pitanju iole ozbiljnija internet prodavnica. Isto kao što ne želite da radite servis automobila sami, pogotovu ako planirate na put od nekoliko hiljada kilometara.
Koliko traje izrada internet prodavnice?
Izrada jedne internet prodavnice na bazi Woocommerce platforme u današnje vreme može trajati i svega desetak dana, a naravno i više meseci, u zavisnosti šta su zahtevi (broj artikala) i koliko je krajnje rešenje kompleksno. Iz SEO ugla primenjujemo različite strategije ako šop ima manje od 100, između 100 i 1000 i preko 1000 proizvoda.
Pored toga, važna napomena jeste, iako su hiljade ekstenzija dostupne i besplatne, ne znači da su dobre i sigurne za korišćenje.
Kad je u pitanju izrada web sajta uvek se vodimo pravilom da je bolje imati manje ekstenzija za konkretno rešenje. Kao i da je bolje napraviti manje funkcionalnosti, nego uvlačiti ekstenzije koje pored željene funkcionalnosti, rade još drugih deset koje će usporavati sajt. Na taj način dođete do sajtova koji se učitavaju nekada i preko 10 sekundi, a u administarciji rade još sporije.
Magento platforma za online prodavnice
Magento je jedna od najzastupljenijih ecommerce platformi, i ono što je razlikuje od kombinacije WordPress + Woocommerce, jeste činjenica da je Magento pravo ecommerce rešenje, a ne dodatak za CMS platformu. Najprostije rečeno, Magento prodavnicu neće moći, barem ne lako, da instalira, postavi i servisira netehničko lice. Za Woocommerce, makar za neke manje prodavnice bez specifičnih zahteva, to je moguće.
Iz datih razloga, Magento pruža naizgled više, ali i traži više.
To se na kraju dana ogleda u skupljem razvoju i održavanju, i možda nešto težem osposobljavanju administratora u startu. Poredeći sa Woocommerce rešenjem koje je izuzetno intuitivno, a postoji i veća verovatnoća da je novi administrator ranije koristio WordPress za lični blog, portal i td.
Tehnički “stack” tj. tehnologije na kojima se bazira prodavnica
Kada je reč o tehnologijama na kojima se web prodavnice baziraju, sve do sada pomenute baziraju se na PHP programskom jeziku, a najčešće to su varijante LAMP ili LEMP stacka, gde se kao web server koriste Apache ili Nginx, koji se “vrte” na Linux operativnom sistemu, koristeći MySql bazu podataka, često izbor pada na MariaDB, uz PHP kao što smo rekli, što bi pokrilo sve delove akronima.
Ovo je manje više standard za većinu dostupnog web-a danas, ne samo prodavnice. Da sve funkcioniše pod konac, serveri na kojima sajt radi moraju biti stabilni i dovoljno jaki u pogledu procesorske moći i memorije, a s druge strane i kapaciteta visoke brzine. To su najčešće VPS (vritual private server), Dedicated (fizički nezavisne mašine) rešenja ili Cloud (mreža servera za najzahtevnije skaliranje). Ukoliko je prodavnica globalna, poželjno je u igru uključiti i CDN (content delivery network) koji može omogućiti brže otvaranje sadržaja u zavisnosti na lokaciju postetioca, kao i doprineti stabilnosti i sigurnosti, a zadovoljiti i tehnički SEO.
Kako bi se postigle željene performanse, znajući da prodavnice izuzetno opterećuju server, pre svega zbog potrebe za velikim brojem upita ka bazi podataka i velikoj količini podataka koja se prenosi, jako je važno da se omogući keširanje.
Svaka ecommerce platforma ima svoje previđene načine keširanja, i mogućnosti konfigurisanja na bazi arhitekture i načina komunikacije sistema. Neki od najefikasnijih vidova keširanja, pored samog PHP-ovog keša, su i Redis keš, kao i keširanje celih stranica, za šta izbor pada na Varnish ili kombinacija NGINX + FastCGI. Pored ovoga, izuzetno je važno omogućiti keširanje u browseru (pregledaču), kao i slati minifikovane i kompresovane resurse. Ovo omogućava da korisnici stranice otvaraju veoma brzo, što ne moramo naglasiti koliko je važno za online prodavnice.
Ako je u pitanju izrada internet prodavnice u Srbiji, za hosting partnera preporučujemo Ninet ili Hosting022, Beotel (gde se sada hostuje SEOexpert.rs), jer imaju svoje Data centre u Srbiji, te su putanje internet paketa između surfera i servera minimalne, tj. brzina rada šopa je maksimalna.
Ukoliko vas je zabolela glava od svih tehničkih stvari, vratimo se na biznis.
Studije su pokazale da:
– Amazon je još 2006. izjavio da sa ubrzavanjem prodavnice, za svakih 100ms, imaju porast prihoda za 1%
– nakon smanjenja vremena učitavanja sa 8 na 2 sekunde, procenat konverzija raste za 74%
– zastoj u učitavanju stranice od jedne sekunde, utiče na 11% manje prikaza stranica, i 7% izgubljenih konverzija
Pored toga, ne zaboravimo da je jedna od najvažnijih stavki kako bi stekli i opravdali poverenje kupaca, da uvek budemo dostupni. Najgore što se može desiti tokom jedne online kupovine, jeste da prodavnica bude nedostupna, bilo u momentu pretrage, PPC kampanje ili još gore između korpe i plaćanja.
Tu je i HTTPS protokol, koji zahteva postojanje sertifikata koji omogućava web prodavnici da komunicira sa kupcima putem sigurne veze, a takođe i da imamo zelenu boju u adress baru pored naše adrese, ili čak i ime našeg brenda, koje će kupcu uliti dodatno poverenje. Ova stavka je od pre dve godine, i zvanično jedna od stavki koja direktno utiče na pozicioniranost online prodavnice u Gugl rezultatima, tj. važan faktor za optimizaciju za pretraživače.
Razumevanje SCHEMA.org markapa (ne samo na stranicama za kontakt, već i proizvode, bread crumbove, obogaćene isečke) kao i njena smislena i pravilna implementacija spada u male tajne velikih majstora. Složićete se da ne moramo sve da otkrijemo u ovom članku, ali ovaj detalj imaće veliku eskalaciju u narednom periodu.
Kako vršiti naplatu na internet prodavnici
Naplata na internet prodavnicama može se vršiti na različite načine kao i u offline prodavnicama. Ovde podrazumevamo da govorimo o pravnom licu, bez ulaženja u pravno-računovodstvene aspekte. Proizvode iz vašeg šopa, možete naplatiti na sledeće načine:
- pouzeće – keš
- tekući račun
- kartice
- čekovi
- administrativna zabrana
U zavisnosti od toga šta odgovara vašem biznisu, kupovina će se proknjižiti automatski ili ručno u zavisnosti od načina plaćanja i implementacije.
Najčešći i najjeftiniji oblik za manje prodavnice jeste keš, odnosno pouzeće.
U ovom slučaju potrebno je da nakon pristizanja novca odnosno informacije o plaćanju i uručenju robe, postavite određeni status porudžbine. Od velike je važnosti da krajnji kupac shvati načine plaćanja i porudžbine, kako ne bi bio u zabludi, i kako ne bi imao strah od završavanja kupovine. Gde postoje odlični primeri iz prakse, kako to npr. Amazon radi, kada kupcima naglašava da im posle određenog koraka neće biti skinut novac sa kartice i slično.
Pored naplate, administracija vaše web prodavnice treba da vas izveštava u svakom momentu i o stanju, koliko je proizvoda prodato, šta je naplaćeno, u kom periodu, koja je vrednost zaliha i slično. Ove funkcionalnosti treba da budu dostupne iz administracionog panela, a postoji mogućnost pravljenja personalizovanih izveštaja.
Naravno, zahtev može biti i da se podaci eksportuju u .csv formatu, tako da se dalja obrada i kreiranje izveštaja može vršiti putem Excela, Google Sheeets i sličnih tabelarnih programa.
Web prodavnica sa naplatom putem kartica – Payment gateway integracija
U Srbiji manje, ali u inostranstvu je potpuno normalno da i manje prodavnice mogu vršiti naplatu putem kartica, direktno, odnosno vršiti naplatu preko PayPal-a, Stripe-a ili sličnih servisa.
U zavisnosti od procesora kartica ili servisa za naplatu, vrši se integracija sa prodavnicom, koristeći predefinisane ekstenzije, ili na bazi servisa i dokumentacije vendora.
Suština je da prodavnica mora da iskomunicira sa procesorom, sve bitne informacije za transakciju, poput samog proizvoda, cene, datuma, prodavca, i slično, nakon čega procesor omogućuje kupcu unos podataka za plaćanje. Nakon obrade unešenih podataka, i uspešnog plaćanja ili odbijanja, procesor vraća informaciju prodavnici, i kupcu. Na bazi vraćene informacije, porudžbini se direktno može staviti status plaćene i obavestiti potreban pojedinac ili deo sistema u vezi slanja naručene robe. Ovo podrazumeva i niz notifikacija iz prodavnice o kupovini, za kupca, i za prodavca.
U Srbiji postoje servisi za naplatu, čije se usluge mogu koristiti, a i banke (Banka Intesa i Komercijalna banka) izlaze sa svojim direktnim rešenjima koja više nisu nedostupna i skupa, pa ukoliko želite maksimalan ugođaj tokom kupovine, definitivno treba da omogućite plaćanje karticom svojim kupcima.
Shipping – slanje robe i kontrola zaliha u online shopu
Nevezano od izbora vrste naplate, u svakom momentu možemo znati šta je od naše robe spremno za slanje, ili poslato, na bazi obrađenih porudžbina. Na taj način, u svakom momentu možemo znati šta nam je na stanju, koje robe treba da poručimo ili proizvedemo, tako da u potpunosti možemo da vodimo našu online prodavnicu, kao i fizičku, ako ne i bolje.
U web prodavnicama svaki proizvod može imati svoj SKU (Stock Keeping Unit) broj, odnosno jedinstveni broj pod kojim se vodi u našoj evidenciji. Tako da, ukoliko se zalihe pravilno vode u evidenciji, i želite da sve podatke držite u svojoj online prodavnici, imate opciju za to. Ovo zahteva nešto više vremena, i mnogi se odluče da im prodavnica služi samo kao prozor na internetu, ali na taj način propuštaju niz mogućnosti koje ecommerce donosi.
Analitika za web prodavnice
Na bazi svih nastalih aktivnosti u prodavnici, i podataka koji ih prate, vremenom se skuplja značajna baza, čijom se daljom obradom kasnije mogu izvući značajni zaključci za dalje poslovanje. Sama analitika na sajtu tj. web prodavnici u mnogome pomaže. Google Analytics je standard i najbolji alat za ove analize.
Zavirivanjem u Gugle Analitiku dobijate bazične podatke, poput toga koliko je ljudi posetilo vašu prodavnicu, koliko su se zadržali, šta su gledali, koliko puta i slično. Pravo blago se krije malo dublje, a to je mogućnost segmentiranja i ukrštanja podataka. Na taj način, dobijate informacije koje će odgovoriti na vaša poslovna pitanja i omogućiti unapređenje prodaje i poslovanja.
Kreiranje prodajnog levka
Kreiranje prodajnog levka omogući će vam da ispratite svoje korisnike, njihov tok kupovine, i uspešnost. Zvuči dobro, ali i tu prava moć leži u informacijama koje ćete dobiti o tome šta ne valja u trenutnom toku kupovine, odnosno gde kupci “ispadaju” iz levka, što će vam omogućiti da ispitate konkretne korake.
Naravno, kroz isti alat možete ispratiti i uspešnost bloga na vašoj prodavnici, koji je neophodan ukoliko želite u dugom roku da se približite vašim kupcima, naviknete ih da se vraćaju i da vas lako nađu, a naravno ovo je jedan od najefikasnijih načina da potpomognete same SEO efekte upućene na glavne proizvode.
Pored same Gugl analitike, možete koristiti druge alate koji će vam omogućiti praćenje posebnih segmenata, ili ukrštanje podataka o prodaji.
Kvalitetno A/B testiranje može zaista promeniti vašu prodavnicu, možda naizgled bez promene, ali razlike u prodaji će govoriti za sebe. Iznad je dat primer, kako utiče brzina učitavanja stranica na prodaju, a ako na to dodate druge faktore poput naslova i opisa proizvoda, zatim mnogo sitnijih činilaca, dolazite do mnogo prostora za testiranje, samim tim i unapređenje.
Ciljevi u onlini prodaji
Kao i uvek, jasan cilj mora postojati, da bi bio ostvariv.
Ciljeve možemo postavljati i pratiti ručno ili automatski, na bazi određenih standarda, procedura i alata, a pre svega u Gugl Analitici, gde je to i najlakše i najefikasnije. Apsolutni broj i procenti ostvarenih ciljeva, kao i njihov trend reći će nam kako naše promene utiču na poslovanje, u jednom segmentu kao i gledajući celu prodavnicu. Ukrštanjem ovih ciljeva sa kanalima akvizicije posetilaca, tj. mestima odakle su posetioci došli do naše prodavnice, dolazimo do jasnije slike gde treba ulagati sredstva za oglašavanje i druge napore, a gde treba prestati sa tim ulaganjima, odnosno optimizovati kampanju. Razumevanje posetilaca, najefikasnijih putanja i izbor adekvatnih metrika je važna stvar svakog uspešnog online šopa.
Loyalty programi za stalne kupce
Lojalnost kupaca je „state of art“ svake internet prodavnice. Cilj u kojem kupac želi da kupi samo od vas je umetnost koju svaki trgovac želi da ostvari, a naš tim je do sada implementirao nekoliko programa zahvalnosti. Postoje jako kompleksne lojaliti funkcionalnosti koje ne spadaju u osnovnu konfiguraciju internet prodavnice.
Korisnička podrška
eCommerce rešenje mora biti jednostavno za korišćenje, informativno i pouzdano. Čak i kada je sve urađeno kako treba, nisu svi korisnici podjednako zadovoljni, niti mogu svi na isti način pronaći ono što im je potrebno. Razlozi za to su mnogobrojni, a najviše se odnose na tehničku pismenost samih korisnika i navike u kupovini.
Zbog toga, potrebno je obezbediti što bolji vid korisničke podrške za kupovinu, kako pre izvrešene kupovine online, tako i nakon iste, iz razloga ostvarivanja ponovljenih kupovina kroz korisničko zadovoljstvo.
Korisnička podrška je najčešće sama tehnička podrška, koja će kupcima rešiti tehničke probleme na sajtu/prodavnici, otkloniti nedoumice, ili određene delove kupovine uraditi umesto kupca.
Pored toga, tu su i razna pitanja kupaca na koja nisu mogli da nađu odgovor na stranici proizvoda, ili opštim stranicama prodavnice.
U pitanjima korisnika nalazi se velika prilika, koja se može iskoristiti kroz kreiranje kvalitetnog, tj. korisnog SEO usmerenog sadržaja. Takođe, u tim pitanjima se nalaze i prilike za nove proizvode ili varijacije postojećih. Potrebno je dobro saslušati kupca i omogućiti dobar sistem koji će pratiti sve te aktivnosti.
Email upiti, ticket kao i sve popularniji chat (bot) sistemi
Kupcima je moguće dati klasičnu podršku slanjem email upita, ili ostavljanjem broja telefona. Pored toga, bolja su rešenja ticket sistemi, koji pored toga što vam omogućuju praćenje i bolju organizaciju support odeljenja, daju opcije autorespondera, koji će umiriti vašeg potencijalno nezadovoljnog kupca dok ne dobije precizan odgovor.
Naravno, ukoliko imate kapaciteta tu su chat sistemi, gde korisnici brzo mogu ući u komunikaciju sa prodajnim osobljem. Kada su resursi ograničeni, implementacija chat bota može biti zanimljiva opcija.
U ovom segmentu u velikoj meri može pomoći kvalitetna FAQ (frequently asked questions) stranica, odnsono “često postavljana pitanja”.
Mobilna aplikacija ecomerce rešenja
Tokom godina, u najvećem broju analitika sajtova koje pratimo trend je da deo kolača koji pripada posetama sa mobilnih telefona neprestano raste, a na najvećem broju sajtova i prodavnica taj deo je uzeo primat. To nam govori da bez razmišljanja moramo posvetiti dodatnu pažnju korisnicima na telefonu i prenosivim uređajima, tj. prilagoditi se “mobile first” paradigmi.
Uvek se postavlja pitanje izbora između reposnive prodavnica ili aplikacija, a odgovor pre svega zavisi od veličine vaše prodavnice i broja kupaca. Ukoliko postoji mogućnost sa strane prodavca, a želja sa strane kupaca, nema razloga za izbegavanje aplikacije za vašu prodavnicu. S druge strane, treba biti svestan da korisnici imaju sve veći broj aplikacija i zasipani su svakodnoevno oglasima da instaliraju nove, pa je pitanje da li će vaša aplikacija prodavnice uošte imati šansu u eri lakog ignorisanja da bude još jedna od njih.
Ono što je sigurno, jeste da ukoliko prodavnica postoji u formi aplikacije, ne sme biti kompromisno rešenje, već mora biti funkcionalna koliko i web prodavnica.
Dobar razvoj prodavnice, i dostupne moderne platforme, omogući će odličnu osnovu za implementaciju prodavnice u formi aplikacije. Koristeći iste resurse, takođe ćemo manje odstupati od dizajna i funkcionalnosti među verzijama naše prodavnice.
API
Gotovo svi sistemi koji su trenutno online, imaju potrebu da određeni deo njihovog sistema, odnosno API bude dostupan za spoljne korisnike i servise. Kvalitetan API može značiti lako kreiranje b2b platforme, integracije sa partnerima i distributerima, prikazivanje vaših proizvoda na različitim mestima, kreiranje prilagođenih aplikacija itd.
Mogućnosti su neograničene. Zamislite API pristup kao mogućnost da dostavite vaše proizvode svima koji ih žele, na lak i relativno standardizovan način. Najbolje od svega je što ih svi podaci već čekaju i ostaje samo da prilagode svoje potrebe vašim podacima. Takođe, ovakav sistem omogući će i lake interne integracije, poput kreiranja i upravljanja zalihama, centralnog informacionog sistema itd.
Blog
Blog bi trebalo da bude integralni deo web prodavnice, iako često ne postoji ni u kojoj formi, ili je zbirka uopštenih promo tekstova. Blog pored toga što služi kao efikasan SEO kanal i link earning target, može učvrstiti vašu vezu sa potrošačima.
Ovo je savršeno mesto da korisnicima objasnite kako da koriste vaše proizvode, tj. kako da određenu potrebu zadovolje vašim proizvodima. Kvalitetni tekstovi mogu biti pisani i o tome kako da vaše proizvode uklope u svoje svakodnevno okruženje i kombinuju sa drugim proizvodima. Na ovaj način izbeći ćete i masu pitanja i olakšati rad svoje korisničke službe.
Dobra krajnja upotreba bloga bi bilo direktno povezivanje tekstova sa konkretnom kategorijom proizvoda ili samim proizvodom, tako da korisnik dobije informacije za željeni proizvod tamo gde ih očekuje. S druge strane, integracija pojedinačnih proizvoda i preporuka u blog tekstove, jako je efikasan metod za prodaju.
Zamislite da hiljade ljudi kojima ste kroz blog tekst rešili neki problem, mogu na kraju rešenje svog problema i da kupe.
U zavisnosti od platforme i forme u kojoj živi vaša prodavnica, blog možete administrirati sa istog mesta, dopuniti prodavnicu WordPress-om (najboljom platformom za blogovanje) ili drugom blog platformom.
Dizajn
Jedan od najvažnijih aspekata koji će odrediti uspeh vaše prodavnice, slično kao i gotovo svakog IT projekta danas. UX i UI dizajn, svaki nosi ključne delove koji će odlučiti kuda će vaš kupac ići, i da li će stići do krajnjeg odredišta. Dizajn web prodavnica je kompleksan poduhvat, koji mora da obuhvati sve moguće scenarije koje korisnik može realizovati.
Podrazumeva se da dizajn ecommerce sajta mora biti responsive, odnosno prilagodljiv i funkcionalan na svim vrstama ekrana. Kada su eshop rešenja u pitanju, dizajn je posebno zahtevan iz razloga što korisnici imaju dosta konkretnih akcija koje moraju obaviti, nasuprot samo konzumacije sadržaja na klasičnim informativnim sajtovima. Osnovni dizajn je dizajn mobilne varijante, a ne desktop varijante.
Crtanje skica tj. wireframe-ova je polazna stavka u formiranju vaše web prodavnice. Na bazi njih, nastaće svi oni lepi interfejsi koji će kasnije biti iskodirani u frontend stranu vaše prodavnice. U koraku planiranja nastaće ili nestaće sve “stanice” tj. delovi sadržaja i akcija koje korisnik mora videti ili koristiti, kako bi se obezbedilo optimalno korisničko iskustvo za dati slučaj.
Ne mogu se koristiti isti principi na prodavnici sa 10 proizvoda, na onoj od 100 ili na onoj sa preko 10000 artikala.
Dizajn web prodavnice mora pratiti platformu i na bazi koje se izrađuje prodavnica, i platformu sa koje će se konzumirati. Takođe mora pratiti smernice postojećeg brenda, ili novo-kreirane smernice ako brend do tada nije postojao. Svi ovi elementi moraju se preneti širom prodavnice, pratećih mailova, aplikacija, katloga i slično.
Česta pitanja klijenata
Da li je klasičan “lizing” u pitanju ili koja varijanta. Šta se dešava sa održavanjem i izmenama u periodu iznajmljivanja, šta da daljim razvojem. Za postojeće prodavnice i kompleksna rešenja ovaj model nije odgovarajuć, jer inohuse rešenja ili dugoročna partnerstva sa agencijama donose mnogo bolje rešenje.
Takva fotografija je onda korisna surferima, a samim tim i pretraživačima.
U zavisnosti od potrebe prodavnice i tehničkih mogućnosti, vrlo često se implementira live search pretraga, odnosno tip pretrage gde korisnik dobija rezultate već dok upisuje svoj upit, nalik na Google.
Najbolji vid pretrage su „full text pretrage”, gde se za najbrže i najkvalitetnije odgovore, dobijene iz velikih količina podata koriste sistemi kao što su Apache Solr ili Elasticsearch.
Često se dešava da se nešto propusti, bude van budžeta i slično, pa je ovo proces kome treba posvetiti dosta pažnje, a naravno usmereno na krajnje rezultate i šta je korisnicima najbitnije.
Takođe, u zavisnosti od toga da li se pravi nova prodavnica ili postoji već neko vreme, zavisi i pristup. Ukoliko prodavnica u startu nije imala zahtev za višejezičnost i platforma nije pripremljena na taj način, to će morati prvo da se uradi. Iz SEO ugla najbitnije je eliminisati kanibalizacije pravilnom configuracijom canonical i hreflang tag.
Cena izrade web prodavnice
Cene web prodavnica imaju veliki raspon, pre svega zato što postoji mnogo relativno jednostavnih rešenja koje podmiruju osnovne potrebe, pa je otuda i cena za ulazak u ecommerce svet veoma pristupačna.
Naravno, kompleksna rešenja koja su u većem delu ili cela programirana za konkretnu svrhu (custom), mogu koštati znatno više, i takvi projekti mogu trajati dugo, i zahtevati veće timove.
Odavno nisam procitao detaljniji tekst na ovu temu. Bravo
Bravo za potpuno i detaljno informisanje. Imam pitanje u vezi toga da li radite online obuke na ovu i slične teme?
Hvala lepo.
Veoma korisne informacije. Detaljno napisano i za one koji neznanju nista o tome i za one koji već znaju sami napraviti woocomerce prodavnicu.