Hardcore SEO

Izrada web prodavnice – cene ecommerce rešenja

Responsive internet prodavnica

Online prodaja je trend već nekoliko godina u Srbiji, ali njena prava ekspanzija još uvek nije ni blizu maksimuma. Postoji mnogo niša iz SEO ugla koje su slobodne. Web prodavnica je centralni element većine strategija online prodaje i o tome će biti reč u ovom članku. Probaću da opišem sve faze koje morate detaljno razjasniti ako želite uspešno, efikasno i dugoročno da zagospodarite ovim kanalom.

Potpuno razumevanje poslovnog modela je preduslov za izradu web prodavnice
Pri izradi kompletnog rešenja za jednu web prodavnicu moramo detaljno razraditi strateški pristup.

Strateški pristup podrzumeva potpuno razumevanje poslovnog modela, marketinga i kanala prodaje, ali i tehničkih metoda za dostizanje postavljenih ciljeva.

Iz tog ugla, strateškom pristupu izradi eccommerce rešenja možemo pristupiti sa dva aspekta, marketinškog (odnosno biznis aspekta) i tehničkog. Vrlo je važno kristalno jasno definisati ciljeve. Tako na primer treba detaljno znati: da li je online prodavnica samo dopuna offline radnjama, ili je to samostalna trgovina. Da li je prodavnica nezavisno eccommerce rešenje, izlog, odnosno katalog, a prodaja se odvija drugim kanalom i na drugom mestu i td. Da li se prodaju usluge ili samo elektronski proizvodi download-om (mp3 fajlovi, pdf dokumenti, video zapisi, fotografije i ilustracije u elektronskom obliku) kroz automatizovano online plaćanje i td.

Kada je u pitanju marketinški i biznis apsket, podrazumeva se da je rešeno pitanje lanca snabdevanja, zaliha, logistike, formiranja cena, isporuka, a kad su u pitanju e-proizvodi, pravna regulativa, zaštita privatnosti i td.

Ovo je bitno zbog taktika u online nastupu koji direktno utiče, odnosno na čemu se zasniva rad svake web prodavnice.

Pre nego detaljno objasnimo, spomenimo neke opšte stvari koje se obično preskoče

UX (user experience) i UI (user interface)

Definišimo zajedno korisnički doživljaj i korisnički interfejs! Kontakt: 0642972378!
UX (user experience), tj. korisničko iskustvo koje čeka korisnika na prodavnici, i UI (user interface) tj. korisnički interfejs, ali i tok tj. put kojim će se korisnik kreće kroz interfejs su suština svakog šopa. Na nama je da taj put što bolje predvidimo i omogućimo surferu da se što lagodnije oseća dok obavlja proces kupovine. Poenta je da  kupac na svakoj stanici ima baš ono što očekuje i što će mu pomoći da obavi internet kupovinu.

Naravno, usput treba da ostavimo mogućnost impulsivne kupovine, tj. mogućnost kupcu da doda još nešto u korpu.

Uspešna impulsivna kupovina
Uspešna impulsivna kupovina

Možda i najvažniji deo prodavnice i njenog UX i UI dela, jeste copy, stavka koju mnoge prodavnice previde, odnosno olako joj pristupe.

Možete odmah poslati upit za izradu web prodavnice

Kao kad kupac u offline radnji proćaska sa prodavcem i dobije sve potrebne informacije, ovde mu ih moramo servirati unapred. Baš po meri ciljne grupe, i baš one informacije o proizvodu koje su mu potrebne. Najčešća greška je preterana složenost interfejsa, pa surfer ne uspe da stigne do korpe, niti da uspešno popuni podatke za potvrdu kupovine na checkout stranici. O ovome posebno vodimo računa.

Sledeća nedoumica je SEO

Klijenti nam često kažu, imamo online prodavnicu, ali se ne vidimo na Guglu!

Optimizacija web prodavnica za pretraživače je  najbitnija stavka svakog uspšenog šopa!
Optimizacija web prodavnica za pretraživače u trenutku pisanja ovog teksta je dugoročno posmatrano najjeftiniji i najefikasniji kanal prodaje.  Zatim sledi plaćano oglašavanje. Kako je naša ekspertiza SEO, sa klijentom detaljno prolazimo  procedure koje se moraju ispoštovati i aktivnosti koje se moraju uraditi da bi se zaslužile najviše pozicije na Guglu.

Cilj su naravno transakcione pretrage, koje ćemo omogućiti kroz kvalitetan i koristan sadržaj. Ovakav sadržaj biće i odlična osnova za druge aktivnosti poput promocije na društvenim mrežama, email marketing, newsletter i slično.

Van samih elemenata vidljivih na prodavnici i okrenutih krajnjem kupcu i potrošaču, važno je da online prodavnica bude i tehnički dobro postavljena, tj. da bude laka za administraciju, dopunu, izmenu proizvoda, nivelacije, uvođenje popusta, posebnih akcija, kupona i slično.

Krećemo u definisanje preostalih detalja tokom izrade web prodavnice.

Izbor tržišne niše za web prodavnicu

Izbor niše je osnova, i ne razlikuje se mnogo u odnosu na offline biznis. Na samom startu postavlja se pitanje da li ćemo opsluživati opšte tržište, i prodavati “od igle do lokomotive” ili ćemo se fokusirati na neku užu kategoriju i konkretnu nišu, možda čak prodavati samo jedan proizvod na celoj prodavnici.

Kada online prodavnicu smestimo u konkretnu nišu, odgovorili smo na mnogo pitanja, i postavili dobru osnovu.

Na bazi toga, već razlikujemo pristup u marketingu, znamo ko je ciljna grupa, na bazi toga možemo da planiramo dizajn web prodavnice, možemo uraditi SEO istraživanje konkurencije, i SEO pripremu naše prodavice, pronaći copywritere koji će pisati idealan sadržaj za ciljnu grupu, a takođe i odabrati platformu na kojoj će se bazirati naša prodavnica, s obzirom na tehničke zahteve, planiran obim posete, što će dalje omogućiti pravilan izbor hosting rešenja i plan daljeg rasta, modernijim terminom rečeno, skaliranje online prodavnice.

Izbor tehničke osnove tj. platforme za online prodavnicu

Ova odluka najčešće dolazi kao rešenje jednačine, gde su nepoznate, tj. činioci:

  • potrebe na bazi gore spomenutih faktora
  • znanje i iskustvo vlasnika i menadžera
  • budžet za realizaciju
  • dugoročni pogled na trgovinu i plan održavanja i rasta
  • tehničke mogućnosti i znanje
  • formiranje tima, izbor agencije ili gotovog rešenja

U preseku ovih stavki, rešenja se najčešće svedu na najpopularnije platforme:

  1. WordPress + Woocommerce
  2.  Magento, više detalja ovde.
  3.  Ostalo

Podela iznad iako malo uprošćena, postala je realnost na tržištu, iako i druge popularne CMS platforme (Joomla, Drupal i ostale) nude svoje ecommerce integracije, a tu su i druge eShop platforme, poput Prestashop, Open Cart, ZenCart, xCart itd. kao i Shopify i slična “out of the box” rešenja, SquareSpace, BigCommerce, Volusion.

Izrada Woocommerce (WordPress) internet prodavnice

Najpopularnija platforma za web prodavnice trenutno jeste Woocommerce, koji je u osnovi dodatak (plug in) za WordPress (CMS) rešenje. Ovo je dodatno izraženo u Srbiji, kako zbog male ecommerce zajednice (gde je WordPress zajednica jedna od najvećih), tako i zbog veličine ecommerce rešenja koja su aktivna i potrebna.

Ovu platformu internet prodavnice karakterišu laka instalacija pre svega, dostupnost, kao i to što je besplatna.

Zatim, možda i najvažnija činjenica, a to je dostupna kvalitetna dokumentacija, redovno ažuriranje platforme i činjenica da je sam Woocommerce proizvod kompanije Automattic, u čijem je vlasništvu i sam WordPress, pa garantuje kvalitet, i dalji razvoj.

Pored osnovnih razloga, prednosti su i ogromna zajednica developera, kako svetska, tako i domaća, što omogućava brzo pronalaženje bagova, kvalitetne dodatke itd.

Tu je i veliki broj dodataka koji omogućuju razne potrebne funkcionalnosti, koje sam Woocommerce nema u sebi, jer pre svega nisu svima potrebni i bez potrebe bi otežavali i usložnjavali platformu. Velika većina tih dodataka su besplatni ili freemium, a za one plaćene zaista vredi izdvojiti novac kada je potrebno, mada često podrazumevaju i developer licence, tako da će agencija za izradu web prodavnica moći da vam konkretan dodatak omogući po značajno povoljnijim cenama, što je najčešće znatno isplativije nego custom izrada web prodavnica ili njihovih delova.

Iako deluje jednostavno, ovo bi trebalo da bude u domenu “ne pokušavajte ovo kod kuće”, kada god je u pitanju iole ozbiljnija internet prodavnica. Isto kao što ne želite da radite servis automobila sami, pogotovu ako planirate na put od nekoliko hiljada kilometara.

Žena koja kupuje online od kuće
Proces online kupovine

Koliko traje izrada internet prodavnice?

Izrada jedne internet prodavnice na bazi Woocommerce platforme u današnje vreme može trajati i svega desetak dana, a naravno i više meseci, u zavisnosti šta su zahtevi i koliko je krajnje rešenje kompleksno.

Važna napomena jeste, iako su hiljade ekstenzija dostupne i besplatne, ne znači da su dobre i sigurne za korišćenje.

Tokom izrade web sajta uvek se vodimo pravilom da je bolje imati manje ekstenzija za konkretno rešenje. Kao i da je bolje napraviti manje funkcionalnosti, nego uvlačiti ekstenzije koje pored željene funkcionalnosti, rade još drugih deset koje će usporavati sajt. Na taj način dođete do sajtova koji se učitavaju nekada i preko 10 sekundi, a u administarciji rade još sporije.

Magento platforma za online prodavnice

Magento prodavnica
Izrada Magento internet prodavnica

Magento je jedna od najzastupljenijih ecommerce platformi, i ono što je razlikuje od kombinacije WordPress + Woocommerce, jeste činjenica da je Magento pravo ecommerce rešenje, a ne dodatak za CMS platformu. Najprostije rečeno, Magento prodavnicu neće moći, barem ne lako, da instalira, postavi i servisira netehničko lice. Za Woocommerce, makar za neke manje prodavnice bez specifičnih zahteva, to je moguće.

Prednost Magento platforme je stabilnost i skalabilnost
Prednost ovakve platforme u slučaju Magenta je stabilnost i skalabilnost, koja potiče iz kvalitetnog koda i arhitekture na kojoj se bazira, koji je pisan i planiran sa konkretnim ciljem, za web prodavnice, dok to kod WordPressa nije slučaj, a koji i pored toga radi fenomenalno za svoje potrebe.

Iz datih razloga, Magento pruža naizgled više, ali i traži više.

To se na kraju dana ogleda u skupljem razvoju i održavanju, i možda nešto težem osposobljavanju administratora u startu, opet poredeći sa Woocommerce rešenjem koje je izuzetno intuitivno, a postoji veća verovatnoća da je novi administrator ranije koristio WordPress za lični blog, portal  i td.

Tehnologije koje se koriste kad je u pitanju izrada internet prodavnice

Tehnički “stack” tj. tehnologije na kojima se bazira prodavnica

Kada je reč o tehnologijama na kojima se web prodavnice baziraju, sve do sada pomenute baziraju se na PHP programskom jeziku, a najčešće to su varijante LAMP ili LEMP stacka, gde se kao web server koriste Apache ili Nginx, koji se “vrte” na Linux operativnom sistemu, koristeći MySql bazu podataka, često izbor pada na MariaDB, uz PHP kao što smo rekli, što bi pokrilo sve delove akronima.

Ovo je manje više standard za većinu dostupnog web-a danas, ne samo prodavnice. Da sve funkcioniše pod konac, serveri na kojima sajt radi moraju biti stabilni i dovoljno jaki u pogledu procesorske moći i memorije, a s druge strane i kapaciteta visoke brzine. To su najčešće VPS (vritual private server), Dedicated (fizički nezavisne mašine) rešenja ili Cloud (mreža servera za najzahtevnije skaliranje). Ukoliko je prodavnica globalna, poželjno je u igru uključiti i CDN (content delivery network) koji može omogućiti brže otvaranje sadržaja u zavisnosti na lokaciju postetioca, kao i doprineti stabilnosti i sigurnosti.

Kako bi se postigle željene performanse, znajući da prodavnice izuzetno opterećuju server, pre svega zbog potrebe za velikim brojem upita ka bazi podataka i velikoj količini podataka koja se prenosi, jako je važno da se omogući keširanje.

Svaka ecommerce platforma ima svoje previđene načine keširanja, i mogućnosti konfigurisanja na bazi arhitekture i načina komunikacije sistema. Neki od najefikasnijih vidova keširanja, pored samog PHP-ovog keša, su i Redis keš, kao i keširanje celih stranica, za šta izbor pada na Varnish ili kombinacija NGINX + FastCGI. Pored ovoga, izuzetno je važno omogućiti keširanje u browseru (pregledaču), kao i slati minifikovane i kompresovane resurse. Ovo omogućava da korisnici stranice otvaraju veoma brzo, što ne moramo naglasiti koliko je važno za online prodavnice.

Ako je u pitanju izrada internet prodavnice u Srbiji, za hosting partnera preporučujemo Ninet ili Hosting022, jer imaju svoje Data centre u Srbiji, te su putanje internet paketa između surfera i servera minimalne, tj. brzina rada šopa je maksimalna.

Ukoliko vas je zabolela glava od svih tehničkih stvari, vratimo se na biznis.

Studije su pokazale da:

– Amazon je još 2006. izjavio da sa ubrzavanjem prodavnice, za svakih 100ms, imaju porast prihoda za 1%
– nakon smanjenja vremena učitavanja sa 8 na 2 sekunde, procenat konverzija raste za 74%
– zastoj u učitavanju stranice od jedne sekunde, utiče na 11% manje prikaza stranica, i 7% izgubljenih konverzija

Pored toga, ne zaboravimo da je jedna od najvažnijih stavki kako bi stekli i opravdali poverenje kupaca, da uvek budemo dostupni. Najgore što se može desiti tokom jedne online kupovine, jeste da prodavnica bude nedostupna, bilo u momentu pretrage, ili još gore između korpe i plaćanja.

Tu je i HTTPS protokol, koji zahteva postojanje sertifikata koji omogućava web prodavnici da komunicira sa kupcima putem sigurne veze, a takođe i da imamo zelenu boju u adress baru pored naše adrese, ili čak i ime našeg brenda, koje će kupcu uliti dodatno poverenje. Ova stavka je od pre dve godine, i zvanično jedna od stavki koja direktno utiče na pozicioniranost online prodavnice u Gugl rezultatima, tj. važan faktor za optimizaciju za pretraživače.

Kako vršiti naplatu na internet prodavnici

Naplata na web prodavnicama može se vršiti na različite načine kao i u offline prodavnicama. Ovde podrazumevamo da govorimo o pravnom licu, bez ulaženja u pravo-računovodstvene aspekte. Proizvode iz vaše webprodavnice, možete naplatiti na sledeće načine:

  • pouzeće – keš
  • tekući račun
  • kartice
  • čekovi
  • administrativna zabrana

U zavisnosti od toga šta odgovara vašem biznisu, a u vašoj web prodavnici kupovina će se proknjižiti automatski ili ručno u zavisnosti od načina plaćanja i implementacije.

Najčešći i najisplativiji oblik za manje prodavnice jeste keš, odnosno pouzeće.

U ovom slučaju potrebno je da nakon pristizanja novca odnosno informacije o plaćanju i uručenju robe, postavite određeni status porudžbine. Od velike je važnosti da krajnji kupac shvati načine plaćanja i porudžbine, kako ne bi bio u zabludi, i kako ne bi imao strah od završavanja kupovine. Gde postoje odlični primeri iz prakse, kako to npr. Amazon radi, kada kupcima naglašava da im posle određenog koraka neće biti skinut novac sa kartice i slično.

Pored naplate, administracija vaše web prodavnice treba da vas izveštava u svakom momentu i o stanju, koliko je proizvoda prodato, šta je naplaćeno, u kom periodu, koja je vrednost zaliha i slično. Ove funkcionalnosti treba da budu dostupne iz administracionog panela, a postoji mogućnost pravljenja personalizovanih izveštaja.

Naravno, zahtev može biti i da se podaci eksportuju u .csv formatu, tako da se dalja obrada i kreiranje izveštaja može vršiti putem Excela, Google Sheeets i sličnih tabelarnih programa.

Plaćanje preko kartice
Plaćanje preko kartice

Web prodavnica sa naplatom putem kartica – Payment gateway integracija

U Srbiji manje, ali u inostranstvu je potpuno normalno da i manje prodavnice mogu vršiti naplatu putem kartica, direktno, odnosno vršiti naplatu preko PayPal-a, Stripe-a ili sličnih servisa.

U zavisnosti od procesora kartica ili servisa za naplatu, vrši se integracija sa prodavnicom, koristeći predefinisane ekstenzije, ili na bazi servisa i dokumentacije vendora.

Suština je da prodavnica mora da iskomunicira sa procesorom, sve bitne informacije za transakciju, poput samog proizvoda, cene, datuma, prodavca, i slično, nakon čega procesor omogućuje kupcu unos podataka za plaćanje. Nakon obrade unešenih podataka, i uspešnog plaćanja ili odbijanja, procesor vraća informaciju prodavnici, i kupcu. Na bazi vraćene informacije, porudžbini se direktno može staviti status plaćene i obavestiti potreban pojedinac ili deo sistema u vezi slanja naručene robe. Ovo podrazumeva i niz notifikacija iz prodavnice o kupovini, za kupca, i za prodavca.

U Srbiji postoje servisi za naplatu, čije se usluge mogu koristiti, a i banke izlaze sa svojim direktnim rešenjima koja više nisu nedostupna i skupa, pa ukoliko želite maksimalan ugođaj tokom kupovine, definitivno treba da omogućite plaćanje karticom svojim kupcima.

Shipping – slanje robe i kontrola zaliha u online shopu

Nevezano od izbora vrste naplate, u svakom momentu možemo znati šta je od naše robe spremno za slanje, ili poslato, na bazi obrađenih porudžbina. Na taj način, u svakom momentu možemo znati šta nam je na stanju, koje robe treba da poručimo ili proizvedemo, tako da u potpunosti možemo da vodimo našu online prodavnicu, kao i fizičku, ako ne i bolje.

U web prodavnicama svaki proizvod može imati svoj SKU (Stock Keeping Unit) broj, odnosno jedinstveni broj pod kojim se vodi u našoj evidenciji. Tako da, ukoliko se zalihe pravilno vode u evidenciji, i želite da sve podatke držite u svojoj online prodavnici, imate opciju za to. Ovo zahteva nešto više vremena, i mnogi se odluče da im prodavnica služi samo kao prozor na internetu, ali na taj način propuštaju niz mogućnosti koje ecommerce donosi.

Analitika za web prodavnice

Na bazi svih nastalih aktivnosti u prodavnici, i podataka koji ih prate, vremenom se skuplja značajna baza, čijom se daljom obradom kasnije mogu izvući značajni zaključci za dalje poslovanje. Sama analitika na sajtu tj. web prodavnici u mnogome pomaže. Google Analytics je standard i najbolji alat za ove analize.

Zavirivanjem u Gugle Analitiku dobijate bazične podatke, poput toga koliko je ljudi posetilo vašu prodavnicu, koliko su se zadržali, šta su gledali, koliko puta i slično. Pravo blago se krije malo dublje, a to je mogućnost segmentiranja i ukrštanja podataka. Na taj način, dobijate informacije koje će odgovoriti na vaša poslovna pitanja i omogućiti unapređenje prodaje i poslovanja.

Prodajni levak
Kreiranje i implemetacija prodajnog levka su najbitnije stavke tokom izrade uspešnog web shop-a

Kreiranje prodajnog levka

Kreiranje prodajnog levka omogući će vam da ispratite svoje korisnike, njihov tok kupovine, i uspešnost vaše prodavnice. Zvuči dobro, ali i tu prava moć leži u informacijama koje ćete dobiti o tome šta ne valja u trenutnom toku kupovine, odnosno gde kupci “ispadaju” iz levka, što će vam omogućiti da ispitate konkretne korake.

Naravno, kroz isti alat možete ispratiti i uspešnost bloga na vašoj prodavnici, koji je neophodan ukoliko želite u dugom roku da se približite vašim kupcima, naviknete ih da se vraćaju i da vas lako nađu, a naravno ovo je jedan od najefikasnijih načina da potpomognete same SEO efekte upućene na glavne proizvode.

Pored same Gugl analitike, možete koristiti druge alate koji će vam omogućiti praćenje posebnih segmenata, ili ukrštanje podataka o prodaji.

Kvalitetno A/B testiranje može zaista promeniti vašu prodavnicu, možda naizgled bez promene, ali razlike u prodaji će govoriti za sebe. Iznad je dat primer, kako utiče brzina učitavanja stranica na prodaju, a ako na to dodate druge faktore poput naslova i opisa proizvoda, zatim mnogo sitnijih činilaca, dolazite do mnogo prostora za testiranje, samim tim i unapređenje.

Ciljevi

Kao i uvek, jasan cilj mora postojati, da bi bio ostvariv.

Ciljeve možemo postavljati i pratiti ručno, na bazi određenih alata, a pre svega u Gugl Analitici, gde je to i najlakše i najefikasnije. Apsolutni broj i procenti ostvarenih ciljeva, kao i njihov trend reći će nam kako naše promene utiču na poslovanje, u jednom segmentu kao i gledajući celu prodavnicu. Ukrštanjem ovih ciljeva sa kanalima akvizicije posetilaca, tj. mestima odakle su posetioci došli do naše prodavnice, dolazimo do jasnije slike gde treba ulagati sredstva za oglašavanje i druge napore, a gde treba prestati sa tim ulaganjima, ili promeniti način.

Korisnička podrška na web prodavnici

eCommerce rešenje mora biti jednostavno za korišćenje, informativno i pouzdano. Čak i kada je sve urađeno kako treba, nisu svi korisnici podjednako zadovoljni, niti mogu svi na isti način pronaći ono što im je potrebno. Razlozi za to su mnogobrojni, a najviše se odnose na tehničku pismenost samih korisnika i navike u kupovini.

Zbog toga, potrebno je obezbediti što bolji vid korisničke podrške za kupovinu, kako pre izvrešene kupovine online, tako i nakon iste, iz razloga ostvarivanja ponovljenih kupovina kroz korisničko zadovoljstvo.

Korisnička podrška je najčešće sama tehnička podrška, koja će kupcima rešiti tehničke probleme na sajtu/prodavnici, otkloniti nedoumice, ili određene delove kupovine uraditi umesto kupca.

Pored toga, tu su i razna pitanja kupaca na koja nisu mogli da nađu odgovor na stranici proizvoda, ili opštim stranicama prodavnice.

U pitanjima korisnika nalazi se velika prilika, koja se može iskoristiti kroz kreiranje kvalitetnog SEO usmerenog sadržaja. Takođe, u tim pitanjima se nalaze i prilike za nove proizvode ili varijacije postojećih. Potrebno je dobro saslušati kupca i omogućiti dobar sistem koji će pratiti sve te aktivnosti.

Email upiti, ticket kao i sve popularniji chat (bot) sistemi

Kupcima je moguće dati klasičnu podršku slanjem email upita, ili ostavljanjem broja telefona. Pored toga, bolja su rešenja ticket sistemi, koji pored toga što vam omogućuju praćenje i bolju organizaciju support odeljenja, daju opcije autorespondera, koji će umiriti vašeg potencijalno nezadovoljnog kupca dok ne dobije precizan odgovor.

Naravno, ukoliko imate kapaciteta tu su chat sistemi, gde korisnici brzo mogu ući u komunikaciju sa prodajnim osobljem. Kada su resursi ograničeni, implementacija chat bota može biti zanimljiva opcija.

U ovom segmentu u velikoj meri može pomoći kvalitetna FAQ (frequently asked questions) stranica, odnsono “često postavljana pitanja”.

Mobilna aplikacija ecomerce rešenja

Tokom godina, u najvećem broju analitika sajtova koje pratimo trend je da deo kolača koji pripada posetama sa mobilnih telefona neprestano raste, a na najvećem broju sajtova i prodavnica taj deo je uzeo primat. To nam govori da bez razmišljanja moramo posvetiti dodatnu pažnju korisnicima na telefonu i prenosivim uređajima, tj. prilagoditi se “mobile first” paradigmi.

Uvek se postavlja pitanje izbora između reposnive prodavnica ili aplikacija, a odgovor pre svega zavisi od veličine vaše prodavnice i broja kupaca. Ukoliko postoji mogućnost sa strane prodavca, a želja sa strane kupaca, nema razloga za izbegavanje aplikacije za vašu prodavnicu. S druge strane, treba biti svestan da korisnici imaju sve veći broj aplikacija i zasipani su svakodnoevno oglasima da instaliraju nove, pa je pitanje da li će vaša aplikacija prodavnice uošte imati šansu u eri lakog ignorisanja da bude još jedna od njih.

Ono što je sigurno, jeste da ukoliko prodavnica postoji u formi aplikacije, ne sme biti kompromisno rešenje, već mora biti funkcionalna koliko i web prodavnica.

Dobar razvoj prodavnice, i dostupne moderne platforme, omogući će odličnu osnovu za implementaciju prodavnice u formi aplikacije. Koristeći iste resurse, takođe ćemo manje odstupati od dizajna i funkcionalnosti među verzijama naše prodavnice.

API

Gotovo svi sistemi koji su trenutno online, imaju potrebu da određeni deo njihovog sistema, odnosno API bude dostupan za spoljne korisnike i servise. S tim u vezi, trebamo planirati i našu web prodavnicu. Kvalitetan API može značiti lako kreiranje b2b platforme, integracije sa partnerima i distributerima, prikazivanje vaših proizvoda na različitim mestima, kreiranje prilagođenih aplikacija itd.

Mogućnosti su neograničene. Zamislite API pristup kao mogućnost da dostavite vaše proizvode svima koji ih žele, na lak i relativno standardizovan način. Najbolje od svega je što ih svi podaci već čekaju i ostaje samo da prilagode svoje potrebe vašim podacima. Takođe, ovakav sistem omogući će i lake interne integracije, poput kreiranja i upravljanja zalihama, centralnog informacionog sistema itd.

Blog

Blog bi trebalo da bude integralni deo web prodavnice, iako često ne postoji ni u kojoj formi, ili je zbirka uopštenih promo tekstova. Blog pored toga što služi kao efikasan SEO kanal i link earning target, može učvrstiti vašu vezu sa potrošačima.

Ovo je savršeno mesto da korisnicima objasnite kako da koriste vaše proizvode, tj. kako da određenu potrebu zadovolje vašim proizvodima. Kvalitetni tekstovi mogu biti pisani i o tome kako da vaše proizvode uklope u svoje svakodnevno okruženje i kombinuju sa drugim proizvodima. Na ovaj način izbeći ćete i masu pitanja i olakšati rad svoje korisničke službe.

Dobra krajnja upotreba bloga bi bilo direktno povezivanje tekstova sa konkretnom kategorijom proizvoda ili samim proizvodom, tako da korisnik dobije informacije za željeni proizvod tamo gde ih očekuje. S druge strane, integracija pojedinačnih proizvoda i preporuka u blog tekstove, jako je efikasan metod za prodaju.

Zamislite da hiljade ljudi kojima ste kroz blog tekst rešili neki problem, mogu na kraju rešenje svog problema i da kupe.

U zavisnosti od platforme i forme u kojoj živi vaša prodavnica, blog možete administrirati sa istog mesta, dopuniti prodavnicu WordPress-om (najboljom platformom za blogovanje) ili drugom blog platformom.

UX i UI dizajn
UX i UI dizajn

Dizajn

Jedan od najvažnijih aspekata koji će odrediti uspeh vaše prodavnice, slično kao i gotovo svakog IT projekta danas. UX i UI dizajn, svaki nosi ključne delove koji će odlučiti kuda će vaš kupac ići, i da li će stići do krajnjeg odredišta. Dizajn web prodavnica je kompleksan poduhvat, koji mora da obuhvati sve moguće scenarije koje korisnik može realizovati.

Podrazumeva se da dizajn ecommerce sajta mora biti responsive, odnosno prilagodljiv i funkcionalan na svim vrstama ekrana. Kada su eshop rešenja u pitanju, dizajn je posebno zahtevan iz razloga što korisnici imaju dosta konkretnih akcija koje moraju obaviti, nasuprot samo konzumacije sadržaja na klasičnim informativnim sajtovima.

Crtanje skica tj. wireframe-ova je polazna stavka u formiranju vaše web prodavnice. Na bazi njih, nastaće svi oni lepi interfejsi koji će kasnije biti iskodirani u frontend stranu vaše prodavnice. U koraku planiranja nastaće ili nestaće sve “stanice” tj. delovi sadržaja i akcija koje korisnik mora videti ili koristiti, kako bi se obezbedilo optimalno korisničko iskustvo za dati slučaj.

Ne mogu se koristiti isti principi na prodavnici sa 10 proizvoda, na onoj od 100 ili na onoj sa preko 10000 artikala.

Dizajn web prodavnice mora pratiti platformu i na bazi koje se izrađuje prodavnica, i platformu sa koje će se konzumirati. Takođe mora pratiti smernice postojećeg brenda, ili novo-kreirane smernice ako brend do tada nije postojao. Svi ovi elementi moraju se preneti širom prodavnice, pratećih mailova, aplikacija, katloga i slično.

Česta pitanja klijenata

Da li savetujete iznajmljivanje internet prodavnice?
Iznajmljivanje internet prodavnice može biti dobro rešenje zbog nižih troškova u startu, koji se u tom periodu mogu alocirati na marketinške i promotivne aktivnosti. U slučaju iznajmljivanja bitni su uslovi, i čija je prodavnica, u kom periodu.

Da li je klasičan “lizing” u pitanju ili koja varijanta. Šta se dešava sa održavanjem i izmenama u periodu iznajmljivanja, šta da daljim razvojem. Za postojeće prodavnice i kompleksna rešenja ovaj model nije odgovarajuć, jer inohuse rešenja ili dugoročna partnerstva sa agencijama donose mnogo bolje rešenje.

Da li optimizujete slike iz ugla kompresije ili samo iz SEO ugla i kako?
Optimizacija fotografija proizvoda se radi radi najboljeg korisničkog iskustva, radi bržeg učitavanja, radi lepog prikaza. Dobro optimizovana fotografija za sajt je ona koja pruža najviši kvalitet prikaza uz što manju težinu fotografije. Nakon toga se naravno imenuje kako treba, dodatno opisuje, ističe itd. Veličinu fotografije optimizujemo automatizovanim modulima kojim se izbegava granulacija, a u ALT i Caption-u same slike opisujemo njen sadržaj. Mi ne koristimo ove meta tagove za spam kako većina radi.

Takva fotografija je onda korisna surferima, a samim tim i pretraživačima.

Da li možete da podešavate internu pretragu na sajtu?
Interna pretraga na sajtu je važan faktor, posebno kod prodavnica. Ranije se često koristila i sama Google pretraga za internu pretragu, ali to više nije slučaj zbog mogućnosti da neko preko Adwordsa uleti na interni SERP. Podešavanje interne pretrage odnosi se na sadržaj koji će obuhvatiti, kao i na tip preklapanja odnosno podudaranja upita sa sadržajem i krajnjim odgovorom, odnosno rezultatom pretrage.

U zavisnosti od potrebe prodavnice i tehničkih mogućnosti, vrlo često se implementira live search pretraga, odnosno tip pretrage gde korisnik dobija rezultate već dok upisuje svoj upit, nalik na Google.

Najbolji vid pretrage su „full text pretrage”, gde se za najbrže i najkvalitetnije odgovore, dobijene iz velikih količina podata koriste sistemi kao što su Apache Solr ili Elasticsearch.

Da li internet prodavnica radi sa više valuta?
Da, naše internet prodavnice radi sa više valuta, cenu je moguće konvertovati u željenu valutu i na taj način prikazati. Ukoliko je potrebno, može se ograničiti da kupac može završiti kupovinu samo u jednoj valuti, čime će samo prikaz na stranici proizvoda i u korpi biti u valuti koju je kupac odabrao. Valute je moguće selektovati i prema IP adresi države sa koje je korisnik došao.
Šta raditi sa proizvodom koji se više ne prodaje?
Proizvod koji se više ne prodaje može ostati u arhivi, ili se može staviti etiketa “nije na lageru”, kako bi njegova stranica idalje postojala sa svim svojim elementima. U slučaju da je proizvod imao veliku SEO vrednost, a da ga neće više biti i nije potrebno da bude vidljiv, poželjno je stranicu proizvoda redirektovati na sličan proizvod i na taj način preneti vrednost. U slučaju da nema sličnog proizvoda, poželjno je da redirekcija vodi na kategoriju u kojoj se proizvod nalazio na prirodno preraspoređivanje.
Da li možete implementirati affiliate program?
Affiliate program je jedan od najefikasnijih načina za dolaženje do kupaca, samim tim ovakva mogućnost je dostupna prilikom izrade web prodavnice. Neka vaši partneri prodaju za vas.
Da li pravite višejezične internet prodavnice?
Internet je otvorio mogućnost lake trgovine širom planete, pa zašto onda i prodavnice ne bi bile lokalizovane i dostupne svima na maternjem jeziku? Podrazumeva se da prodavnice budu prevedene na jezike za tržišta na kojima posluju. Ovo nije mali poduhvat, niti lak, niti jeftin. Potrebno je celokupan sadržaj prevesti, a zatim i implementirati. Pored sadržaja, potrebno je prevesti i sve statične delove sajta (interfejs), kao i prateću komunikaciju (transakcione mejlove), dokumente i slično.

Često se dešava da se nešto propusti, bude van budžeta i slično, pa je ovo proces kome treba posvetiti dosta pažnje, a naravno usmereno na krajnje rezultate i šta je korisnicima najbitnije.

Takođe, u zavisnosti od toga da li se pravi nova prodavnica ili postoji već neko vreme, zavisi i pristup. Ukoliko prodavnica u startu nije imala zahtev za višejezičnost i platforma nije pripremljena na taj način, to će morati prvo da se uradi. Iz SEO ugla najbitnije je eliminisati kanibalizacije pravilnom configuracijom canonical i hreflang tag.

Da li možete napraviti šop na ćirilici?
Ćirilica se može koristiti, kao i svako drugo standardno pismo. Najbitniji je izbor načina komunikacije ka potrošačima, i šta je to za njih najzgodnije. Možemo implementirati proslovljavanje sa latinice na ćirilicu ili obrnuto, zadržati oba pisma, ali kao što je već napomenuto moramo canonical i hreflang tagovima jasno naznačiti pretraživačima šta i kada je nešto prioritet da bi izbegli najčešće probleme ecommerca, a to su kanibalizacija i indeksiranje.

Cena izrade web prodavnice

Cene izrade internet prodavnice se kreću od 1000 Eura.
Cenu izrade web prodavnice nije lako odrediti, niti postoji fiksan cenovnik koji bi podmirio svačije potrebe. Na bazi svega navedenog, cena zavisi od kompleksnosti rešavanja pomenutih segmenata, načina implementacije, potrebnog broja ljudi, potrebnog broja radnih sati.

Cene web prodavnica imaju veliki raspon, pre svega zato što postoji mnogo relativno jednostavnih rešenja koje podmiruju osnovne potrebe, pa je otuda i cena za ulazak u ecommerce svet veoma pristupačna.

Naravno, kompleksna rešenja koja su u većem delu ili cela programirana za konkretnu svrhu (custom), mogu koštati znatno više, i takvi projekti mogu trajati dugo, i zahtevati veće timove.

Naše iskustvoProfessional

Za više detalja pošaljite upit za izradu online prodavnice:

Pošalji upit za izradu web prodavnice

Sumirano
  • Naša stručnost
5

Siže:

Želite web prodavnicu po modelu ključ u ruke? Izbor stabilne platforme, ubacivanje proizvoda, tehnički SEO + vhunski sadržaji na blogu. Sve vrste plaćanja uz najjeftinije cene. SEO je naša ekspertiza! Pošaljite nam zahtev za ponudom ili zakažite sastanak na 0642972378 da zajedno projektujemo webšop, ali i osmislimo kompletan online nastup!

Sending
User Review
5 (2 votes)

Dušan Pilipović

Internet marketingom se bavi duže od 5 godina. Specijalnost: SEO, PPC, Analitika, eCommerce rešenja.

Komentariši

Klikni ovde da bi ostavio trag

Preporuka

Prijavite se na mejling listu


Pratite nas: