Konferencije i seminari postali su nezaobilazni segment „life learning koncepta„, a lično mislim da je kraj marta – početak maja nekako najbolji sezonski interval za sticanje većih porcija novog znanja. Kao da „nekako s proleća“ proces edukacije prirodno kulminira, a koje i kakve konferencije pratiti pisao sam u jednom od prošlih članaka.
I još jedna digresija. Krajem marta održana je specifična konferencija posvećena internet tehnologijama u Zrenjeninu, poznatija kao Webiz. Webiz se ove godine bavio motivacionim pričama i uz odličan networking u tome su apsolutno uspeli. Ali o suštinskom prenosu znanja nije bilo ni govora, jer su predavači bili naši lokalni lideri, pričali su jako dobre individualne priče koje su imale jedan drugačiji cilj. Seminar o kome sada pišem je nešto totalno drugačije.
Zašto sam odlučio da odem na seminar?
Šta se dešava na SEO sceni praktično pratim na dnevnom, a obavezno na nedeljnom nivou. Zahvaljujući internetu, o novitetima iz SEO sveta „real time“ se informišemo i mi na Balkanu kao i SEO eksperti iz Amerike.
Ali biznis nivo je totalno drugačija tema.
Tu vladaju neki drugačiji zakoni. Zakoni ekonomije, prožeti insajderskim informacijama, preduzetničkim vizijama i tako redom.
Da bi SEO optimizacija i strategija na nekom projektu bile dobro definisane i trasirane moramo do sitnica razumeti poslovnu logiku.
Domaći preduzetnici (pogotovo mali i srednji) retko kad se bave finesama svoga biznisa. Prosto nemaju vremena. Nemaju jasne matematičke pokazatelje svojih proizvoda i što je još gore ne znaju ni kako se ovi pokazatelji zovu, kako se mere u konkretnom biznisu i koliki su. Naslućuju, ali ne znaju kako ljudi percipiraju njihove proizvode, šta vole, a šta ne kod njih, kako se osećaju posle poslovanja sa njima, koja je njihova logička ciljna grupa i tako dalje.
Zato mi klijenti često postavljaju pitanja koja su posvećena njhovom poslovnom modelu, čije odgovore bi oni meni trebalo da prezentuju. Dešava se da SEO teme često budu inicijator dublje optimizacje ne pozicija na Guglu, već samog biznisa (optimizacija poslovanja). Ali to je posebna tema i za to treba puno znanja, tj. ovo je i suštinski razlog moje posete ovom seminaru. Drugi razlog je što je Ana Todorović Radetić, iz prevodilačke agencije Prevodioci.co.rs (o njihovim pozicijama na Guglu ja brinem) prevela „priručnik za praćenje ovog seminara“ i umesto honorara zatražila dve karte, od kojih je jednu poklonila meni. Treći razlog je što sam želeo uživo da čujem Lidiju Maričić iz edukativnog centra Finesa kako će otvoriti seminar.
Tragom moje beležnice
Pišući ovaj blog post ubacivaću često po koji Trejsijev citat.
Podsetimo se da Brajan Trejsi rođen 1944. godine. Sa 72 godine i 72 knjige iz oblasti poslovanja i ličnog razvoja važi za broj jedan govornika u ovoj oblasti na svetu. Možda je dobar trenutak da zapratite njegov tviter nalog.
„Umesto jedne do dve daću vam 50 do 100 ideja, a ako samo 10% njih primenite očekivaće vas kvalitetna promena„, kaže Trejsi. I kad vam se javi dobra ideja brzo je zapišite, jer posle 10 minuta postoji ozbiljna verovatnoća da će ona biti zauvek izgubljena.
Znam da sam ispisao celu onu malu beležnicu. Toliko nisam pisao još od preddigitalnog doba, tj. od časova profesorke Milice Naumović na predavanjima „Teorije automatskog upravljanja„.
Deo onoga što mi se urezalo u beležnicu prezentovaću ovde kroz jedan pomalo literarni okvir, s napomenom da su osim beleški i celina i prisutnost bitni. Evo zašto:
Algoritmizacija uspeha i oslobađanje tajne
Lično nisam verovao da neko može da se efikаsno bavi ovako opštim procesima. Ali u svemu postoje poente, do njih dolaze samo najbolji, a evo jedne veoma jake.
Iako je predavanje 1 prema N, tj. jedan priča, a nakon toga N=400+ ljudi radi, trening je tako osmišljen da često imate utisak da ste 1 na 1 sa najiskusnijim biznis konsultantom i motivacionim govornikom na svetu.
Preduslov je da se dosta dobro fokusirate i skoncentrišete na Trejsijeva pitanja i da dozvolite sebi da vi (vaša svest) pojača one odgovore koji čuče negde zatvoreni u vama. To nisu neobična, već vrlo logična i pažljivo poređana pitanja, za koja nemate „nikad“ vremena i koja vam nisu prioriteti u svakodnevnim okolnostima kada očekuju da ih oslušnete i posvetite im ozbiljne vremenske i ostale resurse.
Naravno, nije isto kad to radite od kuće, uvaljeni u fotelji zone konfora, koja je najveći neprijatelj vrhunskih rezultata kaže Trejsi. Ne možete ovo raditi ni dok ste izloženi konstantnim prekidima telefonskih poziva, Fejsbuka, imејlova, upadima saradnika…
Ali možete kad ste okruženi sa 400+ zagriženih ljudi koji spontano i kolektivno dižu važnost teme na jedan visok nivo ozbiljnog rada.
Dodatan savet je da pre ili posle nekog budućeg kursa (ovog tipa ili nekog drugog) pročitate bar neku od knjiga ovog oštroumnog vrhunskog biznismena, te dodatno prilagodite um za ovakve teme.
Evo i nekoliko primera ovih pitanja stohastičkim redosledom. Zapitajte se koja je jedna veština koji nemate, a koja bi mogla da uveća vaš profit? Locirajte je i uložite 10 časova nedeljno u nju. Ako ne možete da je locirate, u problemu ste. Šta je ono što nikad više ne biste uradili? Šta ćete od sutra raditi manje? Šta je ono što od ovog trenutka više ne želite da radite? Razmenite odgovore sa bar jednom osobom.
Citat: Većina ljudi čeka autobus koji ne prolazi u ulici u kojoj se nalaze.
Nevidljivo trošenje vremena
Time managment ili upravljanje vemenom je standardna i uvek aktuelna tema na većini seminara ovakvog tipa. Ali podaci koje je Brajan sa konkretnih (i novih!) istraživanja sistematizovao zapanjujući su. Ne možete verovati da je efikasnost iskorišćenja vremena u pojedinim oblastima poslovanja svega 11%. Posvetite se ovoj temi vrlo ozbiljno i poslediće će biti vidljive već prvog meseca.
Možda je ovo dobar trenutak da spomenem da je ovo predavanje koncentrat znanja od oko 10.000 radnih sati koje je Brajan proveo u radu sa puno poslovnih modela i industrijskih vertikala.
Ključne reči koje odlikuju Trejsija
Naravno moja profesionalna deformacija i osetljivost uva na spektar fraza koje je Trejsi rešetao svakako je nešto o čemu bih voleo da prodiskutujem. Ok, Gugl je spomenuo više puta, ali nije to poenta ove podceline.
Milioni i bilioni što dolara, što evra, kao i razni % su verovatno najčešći termini. Reka brojki se prosto roji u svakom trenutku. Značilo mi je što je i više puta spomenuo zdravlje, porodicu, decu, prijateljstvo, ali i duhovnost.
Jungijanskim rečnikom, evo kako je Trejsi opisao efekte trenspersonalne psihologije:
95% naše nesreće uzrokovano je ljudima oko nas.
80% naše sreće uzrokovano je ljudima oko nas.
Da imam prilike da ga nešto pitam, pitao bih ga šta sve spada u tih 5% u prvoj, odnosno 20 preostalih procenta u drugoj rečenici. To su veoma važne stvari, ali time bi totalno izašli iz okvira.
HR i ubacivanje novih ljudi u igru
Većina čitalaca ovog bloga je u nekoj od prekretnica da li da zaposli i uvede u posao nove ljude i kako da ih nađe. Trjesi odlično poznaje ovu problematiku i podelio je na desetine saveta. Naravno on je sve ovo detaljno obrazlagao, sa iskustvenim primerima, ali evo nečeg što je ostalo zapisano:
– Delegirajte sve što neko može da uradi umesto vas.
– Definišite kako bi izgledao idealni zaposleni
– Dešava se da nekad i intuitivno, bez bilo kakvih intervjua prosto odlično procenite kandidata u pozitivnom smislu reči. Ali…
– Intervju sprovesti bar sa 3 osobe, u Guglu za jednu poziciju rade intervjue i sa 300 ljudi.
– Intervju voditi bar 3 puta (jer svaki sledeći put kandidat dolazi sve spontanije), pa čak ako je bitna pozicija izađite zajedno na ručak
– Cenite kandidata koji postavlja puno pitanja.
– Postavite pitanje: koje su tvoje reference koje predlažeš da proverim?
– Preopteretite radnike poslom, jer pravi radnik voli da radi. Ako se navikne na rad radiće uvek istim tempom.
– Treba postojati razvojni plan za svaku osobu
– Najbolje vreme za otpuštanje je prvi trenutak kad vam to padne na pamet
– Zapošljavaj polako, otpuštaj brzo.
Liderske veštine
Danas su svi umislili da su lideri :). Sistem u Srbiji to nekako uvek naopako pojača. Ali hajde da prepričam nešto šta je ostalo u beležnici o suštinskim osobinama koje krase lidera. Trejsi je dosta pisao (nekoliko knjiga) i govorio o tome, a u jednom pasusu evo malo teza iz ove oblasti, pa koga zanima neka nastavi dalje:
– Osobina lidera je prihvatanje odgovornosti
– Filozofija kontinualne akcije ili agresivnosti prema problemima (nema odlaganja)
– Lider vodi i ima sposobnost da ostvari rezultat (ne priče, već rezultat)
– Popularni lideri nisu i uspešni (podseća me na jednog domaćeg političara)
– Lider ne mora da ima sledbenike
– Lider ima jasnu viziju (Jung bi rekao skok po informacije u budućnost)
– Ništa u životu ne postoji sa garancijom,
– A pravi lider preuzima rukovođenje akcijom bez garancije za uspeh.
Trejsi je obradio i sledeće celine
Cene, formiranje cena i najbitniji ekonomski pokazatelji proizvoda (šta su to specijalisti za preokret),
O univerzalnim aspektima marketing miksa,
O tehnikama prodaje, njenom zaključenju, naplati i razumevanju konkurencije
O odnosu prema klijentima
I onda dođe i domaći zadatak posle kojeg počinje „uspeh“. Mada ovu reč i konglomerat fraza oko te reči nekako sa grimasama prihvatam. Znate, mene dosta nerviraju reči karijera, uspeh, pun ko brod, pravim pare, svašta nešto i slične poštapalice domaćih „bizmismena“. Sasvim druga stvar je doživljaj ovih procesa ka konkretno planiranom cilju kao posledica efikasnog rada.
Pre samog kraja
Znate kako je biti simultani prevodilac jednom od najvećih govornika na polju poslovanja? Užasno teško. Svi smo u pojedinim situacijama povukli previše informacija, počeli smo na momente da se isključujemo, a možete misliti kako je bilo prevodiocima…
Kad Brajan Trejsi u 72. godini ima kondiciju desetočasovnog podučavanja bez i jednog zamucikivanja na maksimalno složenim temema, kakav li je bio u svojoj 36 koliko je meni sada ;).
I umesto kraja 🙂
U školi nas obično uče rešavanju zadataka koji imaju rešenje i pritom ono je jedinistveno i eksplicitno. Ali još uvek nas ne uče kako se rešavaju životni zadaci koji nemaju eksplicitna rešenja, koji su samo uslovno rešivi ili koji imaju spektar isključivih. Test inteligencije ćete verovatno raditi više puta, ali ne i inteligentni rizik. I tako dalje…
Trejsi bi rekao i da je vaš potencijal neograničen i razmislite o moći umnožavanja veština koje posedujete.
Trejsi bi rekao i oduševite i zadivite klijente (divljenje je najviša faza u odnosu sa klijentom), a moj savet za kraj je pratite Finesin sajt i Facebook page, biće sigurno puno toga egzotičnog u narednom periodu!
Odlican tekst! Posle ovakvog teksta mi krivo što nisam išao da slušam Brajana Trejsija.
Opravdano, ti si u to vreme predavao na E-trgovini, tako da sledeći put 🙂
Za one koji su propustili Trejsija. Izaberite jednu veštinu koju ćete vežbati i usavršavati dalje. Samo jednu. Svaki dan 2 sata. U roku od 3 godine, ako ste sve uradili kako treba, bićete najbolji u toj kategoriji. Ja već počela 🙂
Visitor Rating: 5 Stars
Visitor Rating: 5 Stars