Internet marketing

Emocije u marketingu – oružje u rukama brendova

Priča o značaju emocija u marketingu nije nova – štaviše, prva osoba koja je ikada želela da nešto proda nekoj drugoj osobi verovatno je najpre pokušala da je odobrovolji i čeka pravi trenutak da iznese svoju ponudu.

Emocije u marketingu

Pravi trenutak je zapravo trenutak kada je kupac najlakša meta.

Ovome svedočimo na svakom koraku, i na mikro i makroplanu, a da toga često nismo ni svesni.

Emocionalni marketing u digitalno doba

Svaki put kada uđete u neki tržni centar ili supermarket obratite pažnju na muziku u pozadini. Ona nije slučajno došla sa neke nasumične radio-stanice. Ozbiljni trgovinski lanci pažljivo su proučili kakvu emociju izaziva bilo koji zvuk i znaju kada da je upotrebe. I kako. A sada tek pomislite koliko je novih mogućnosti za emocionalnu manipulaciju doneo internet udružen sa mogućnošću online kupovine.

Brendovi to dobro znaju. Oni najveći znaju to najbolje.

U percepciji određenog brenda ljudi se oslanjaju na emocije mnogo više nego na informacije kojima raspolažu. Zato nijedna kampanja o štetnosti koka-kole nije umanjila njenu prodaju.

Na svaku negativnu kampanju odgovoreno je tako dobrom emocionalnom kampanjom da ispijanje slatkog pića u glavi korisnika postaje neka vrsta bunta, a ignorisanje upozorenja dokaz ultimativnog životnog hedonizma.

Koka-kola jednostavno to radi previše dobro.

Emocije su baza na kojoj se donose odluke. Razum dolazi tek kao fina glazura na kraju. I mnogo je manje autentičan nego emocija koja se ne može poništiti ni najjačim argumentom.

U svetu marketinga u poslednjih godinu dana najveći uspeh postiže se emocijama sreće, topline, prijateljstva, inspiracije…

One su zamenile humor i sarkazam, koji je davao najbolje rezultate u marketinškim naporima tokom devedesetih i dve hiljaditih.

Stoga možemo zaključiti da živimo u zlatnom vremenu emocija. Ljudima je postalo možda odveć teško da podnesu iscrpljujući ritam života i žele da sačuvaju energiju za sebe. Zato su i podložniji da budu izmanipulisani emocijama.

Nova sredstva u igri zavođenja

Dakle, brendovi se igraju zavodnika i rade isto ono što radi i svaki uspešni zavodnik – potiskuju glas razuma, igraju na kartu slabosti, znaju gde su ljudi najranjiviji i tamo im poklanjaju svu svoju pažnju i daju neodoljivo obećanje sreće.

Postoje 4 osnovne emocije oko kojih se ova igra vrti:

Sreća

Najočiglednija. Svaki brend želi da asocira na osećaj radosti, mira, smeha. Govoreći jezikom društvenih mreža, ljudi dele priču koja ih usrećuje, navodi ih na osmeh, čini da se osećaju bolje.

sreća

A svako ko želi da nam nešto proda želi ne samo da nas učini srećnim, već i da tačno zna kada se tako osećamo. Facebook reakcije služe upravo ovoj svrsi i to čak niko i ne pokušava da sakrije. Spomenuo bih i domaći sajt Beograd noću, koji odlično razume svoju ciljnu grupu, tj. mlade koje traže dobar noćni provod u Beogradu.

Tuga

Iako je naizgled na suprotnoj strani skale u odnosu na sreću, tuga je odličan izbor emocije kada treba omekšati nečije srce. (Dovoljno je da se vratimo na poređenje sa zavodnikom)

tuga
Tuga

U trenucima tuge, kao i u trencima sreće, spuštamo gard, ublažavamo otuđenost i spremniji smo da se povežemo sa drugima. I lakše provlačimo platnu karticu kroz automat.

Strah

Odličan izbor ako prodajete zaštitnu opremu, ali ne uvek i najbolji. Iz ugla marketinga, ljudima treba ponuditi obećanje sreće, a sreća se nalazi u sigurnosti i bezbrižnosti.

Strah, Janet Leight, Psycho
Strah

Strah deluje moćno u trenutku, lako ugrabi pažnju, ali niko tu reklamu ne želi da vidi dva puta. Izazivanje straha u svetu marketinga je mač sa dve oštrice. Istraživanja su pokazala da poruke upozorenja na kutijama cigareta nemaju gotovo nikakvog efekta. Um pušača u većini slučajeva lako nađe način da ih potpuno ignoriše.

Predlažem da pogledate video Boba Proktora o psihologiji straha. Uključite na cc prevod na srpski.

Bes

Još jedna emocija sa kojom se mora igrati krajnje pažljivo. Bes jeste emocija koja pokreće na akciju i u tome leži njen potencijal.

Emocije besa su jače od uticaja duvana na primer. Tj. bes je jaka, neprijatna, disfunkcionalna emocija, koja nas uvodi u disfunkcionalno ponašanje. Zavodljiva je emocija i ovom moći se danas prečesto koriste svi… Besom se manipuliše, dobija se šta se hoće…

bes
Bes

Ako se vratimo na društvene mreže i posmatramo kakav uspeh postižu slike po broju deljenja, jasno je da slike koje bude negativne emocije postižu mnogo manje viralnog efekta. Međutim, kada je negativna emocija kombinovana sa efektom iznenađenja, rezultati su daleko bolji.

Pokušajte da samo prepoznate marketinške šablone gde god se kretali u digialnom ili realnom svetu. Primere ćete pronaći na svakom koraku.

Tagovi
Dušan Stojanović

Dušan Stojanović

Po obrazovanju filolog svetske književnosti, po iskustvu kreator raznovrsnog sadržaja u online i offline svetu. Osnivač sajta Kultivišise.rs, glavni urednik, community menadžer, autor tekstova. Ponosni vlasnik autorskih profila na sajtovima SEO expert i Samoobrazovanje. Pisao za magazine Playboy i Esquire, i objavljivao na par desetina domaćih i stranih web stranica. Kontakt: duschan.stojanovic@gmail.com.

Komentariši

Klikni ovde da bi ostavio trag

Zaštita od robota, molimo vas dokažite da ste posetilac *

Preporuka

Prijavite se na mejling listu


Pratite nas: